Welkom In Mijn Keuken


Gezellig, blij dat je er bent. Koken doe ik graag, experimenteren ook. Ik gebruik standaard recepten, eigen verzinsels en wat de koelkast en voorraad kast mij bied. Kijk, verzamel en probeer, vooral iets nieuws en niet onbelangrijk - geniet van de keuken en alles wat daar mee te maken heeft!

Smakelijk eten!

maandag 30 maart 2015

Veranderingen en aanpassingen

Ik kwam vandaag een artikel tegen waar ik mijn geboortedatum in kon vullen en dan zou zien hoeveel er veranderd was in de wereld sinds mijn geboorte.

Nou, ik weet wel dat er dagelijks veranderingen gebeuren, toch waren er wat leuke gegevens die gewoon interessant waren.

De wereld van de keuken

Vijftien jaar geleden ben ik teruggekeerd uit Nieuw Zeeland. Ik ben helemaal ' opnieuw' begonnen. Ook met het aanschaffen van huishoudelijke artikelen. Ik had de hele inboedel achtergelaten behalve een stuk meubel - de stoel van mijn vader. Verder had ik mijn persoonlijke spullen mee - plus naaimachine.

Na een paar jaar leerde ik mijn huidige man kennen en verhuisde ik naar zijn woning. Dus weer een 'nieuwe start'. De keuken moest toch ietwat aangevuld worden wat betreft 'gadgets'. Mijn keuken hobby heb ik al vanaf kinds af aan - dus keuken gadgets en handigheden hebben mijn aandacht als ik ga winkelen. Deze zelfs meer zo dan kleding of andere dingen.

En wat veranderd er veel in de wereld van keukens zeg! Constante aanpassingen, verbeteringen, nieuwe nuttige en/of bijzondere uitvindingen zijn in winkels te vinden.

Zelfs het winkelaanbod is veranderd. Leuke sfeervolle keuken en huis-benodigdheden worden op de fraaiste manier en op de leukste plekken aangeboden.

Mijn keuken was redelijk op orde wat betreft allerlei machines. Ik had een Kenwood, een blender, een kitchen whizz, een juicer, een staafmixer, elektrische broodmes, toaster en nog VEEL meer heerlijke snufjes die mijn activiteiten in de keuken makkelijker en spannender maakten. Allemaal achter gelaten in NZ. Behalve mij 'electric frypan'. Het is inmiddels meer dan 40 jaar oud en nog steeds in top conditie en super handig.

Maar ja, je moet er wel ruimte voor hebben, al die machines en snuisterijen. Laten we zeggen, ik heb in mijn nieuwe keuken rekening gehouden met mijn hobby.


Kook en eetgewoontes veranderen ook

Er is een opmars in smoothie- achtige drankjes. In 1995 begon ik mijn dag met een groot glas appel- en wortelsap. Oh zo lekker. Bietensap vind ik ook zo heerlijk. Nu is groen de in kleur.

Voor de wortel en appelsap gebruik ik de juicer (sapcentrifuge). Voor smoothies - de blender.
Ik was metten verkocht
moet ik thuis maken dacht ik!

De in Yarragon, Australiƫ door
mij ontdekte Hulk juice
Nu is er een nieuwe machine, De versapers - ja de veranderingen, verbeteringen en aanpassingen blijven maar doorgaan. Hier kan je dus de vernieuwde verse sappen in maken. Het werkt als de sapcentrifuge en de blender in een. Daar heb ik wel oog voor - maar voorlopig laat ik die aanpassing, verbetering, verandering even aan mij voorbijgaan.

Gisteren een overheerlijke groen sapje gemaakt! Mijn man wist even niet wat hij ervan moest denken maar ik was dik tevreden.



Ik 'aapte na' toch ook met een klein persoonlijk tintje ( uit nood geboren). Er lag geen limoen in de fruitschaal - maar wel verse gember! Ja geen vergelijking maar wel verfrissend.

Selderij, Granny Smith appel, spinazie en stukje gember

In de blender met een kopje koude blauwe spa erbij.


Na zeer zorgvuldig gepureerd te hebben - in de zeef boven een schaal en met soeplepel door de zeef geduwd. Je  moet er wel wat voor over hebben, maar dan heb je ook wat.


Oh zo lekker, oh zo fris en oh zo gezond.

Mijnman had een klein glaasje wat hij voldoende vond - en ik, oh ik heb genoeg gemaakt voor twee dagen.

Morgen iets met komkommer en spinazie en misschien wat verse basilicum erbij.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten