Welkom In Mijn Keuken


Gezellig, blij dat je er bent. Koken doe ik graag, experimenteren ook. Ik gebruik standaard recepten, eigen verzinsels en wat de koelkast en voorraad kast mij bied. Kijk, verzamel en probeer, vooral iets nieuws en niet onbelangrijk - geniet van de keuken en alles wat daar mee te maken heeft!

Smakelijk eten!

dinsdag 7 april 2015

Gelukkig, de zon schijnt weer

Nou, dat was even een nare week zeg!

Die laat ik achter me.

De zon schijnt, de weerberichten zijn veel belovend en ik krijg weer nieuw energie en zin in dingen- ook de keuken roept.

Hoewel behoorlijk 'grieperig' heb ik toch gekookt voor manlief. Dat was geen prettige ervaring maar ik kon hem moeilijk met een boterham belonen na een dag hard werken. Zelf heb ik zonder gedaan. Moest er niet aan denken!!! YUKYUK!

Toen het wat beter ging en Pasen voor de deur stond wilde ik toch iets feestelijks op tafel zetten. Dus zaterdagmiddag mijn beste voetje maar voorgezet en een het koken geslagen.

Mijn man houd van kalkoen. Op de markt is een poelier met heerlijk vlees. Onlangs kwam manlief thuis met twee kalkoenpoten- ja poten. Een is al verdwenen, samen met zijn broer van genoten.

Deze tweede heb ik voor hem alleen voorbereid en op tafel gezet. Voor de aardigheid heb ik het gewogen, 770gr. Ja, echt een knoepert.

Zelf eet ik heel zo af en toe een stukje vlees. Ik vind het heerlijk hoor, maar het 'lust' mij niet. Heb er last van - dus dan maar niet! Ik koos voor twee gebakken eitjes op mijn bord naast mijn groente. Ook lekker.

kalkoenpoot 770gr

Ingesmeerd met kruiden die ik eerst fijn hebt gemalen
(o.a. peperkorrels, mosterdzaadjes, kerrie, jeneverbesjes, rozemarijn etc)
In het vlees maak ik wel eens een inkepen met mes - en schuif er een knoflook teentje in. Dit heb ik nu ook gedaan - 2x. De kruiden smeer ik op en onder de huis op het vlees.

Voor het aanbraden gebruik ik kokosolie. Dit heet olie maar lijkt op 'vet'.
Ondanks de naam zit er geen kokos geur of smaak aan deze olie.
Super gezond trouwens wat niet gezegd kan worden van alle bak-braadoliën .
Eenmaal dichtgeschroeid gaat het vlees in een ovenschaal. Ik heb toegevoegd: Twee grote sjalotten, 1 in parten gesneden zoute appel, een half kopje rode wijn en een scheut olijf olie over het vlees gegoten. Half uur voor vlees gaar was heb ik twee plakken ham over het vlees gelegd. Die moesten ook op - en de extra 'zing' die het aan het vlees toevoegt is ECHT de moeite waard. Oven op 170 graden en garen die poot.

Als bijgerecht - in een andere schaal aardappelen geschild en gesneden, zout erover gemalen, beetje knoflook toegevoegd en een klont kokosolie. Naast de braadslee in de oven gedaan. De kalkoen poot in de gaten gehouden. Braadslee oven uit de oven halen, poot draaien en zorgen dat het vlees niet droog is. Terug in de oven. Net voordat de aardappelen gaar waren ook een scheut olie erover - voor de glim!



Als groenten erbij - de koelkast la plunderen. Moest leeg want we zouden een nachtje weg. Spinazie, bloemkool en spruitjes. Kruid en bereid deze naar eigen wens. Ik houd van crème fraîche door de spinazie, nootmuskaat en geraspte kaas over bloemkool en spruitjes.



Eenmaal gaar - kooktijd verschilt naar gewicht vlees en aantal aardappelen. Deze poot heeft een klein uurtje in de oven gestaan. Vlees viel van het bot en was niet droog. De aardappelen waren heerlijk gaar, goud bruin en met een knapperig korstje.

Ik had alles op een schaal geserveerd- het was een geurig plaatje.

Ongelooflijk eigenlijk, zo'n koningsmaal - en dat met 'restjes' die op moesten.
Voor mijn man- zijn Pasen was goed begonnen en kon niet meer stuk.

( vanavond mag hij de 'kluif' afmaken)




Geen opmerkingen:

Een reactie posten