Welkom In Mijn Keuken


Gezellig, blij dat je er bent. Koken doe ik graag, experimenteren ook. Ik gebruik standaard recepten, eigen verzinsels en wat de koelkast en voorraad kast mij bied. Kijk, verzamel en probeer, vooral iets nieuws en niet onbelangrijk - geniet van de keuken en alles wat daar mee te maken heeft!

Smakelijk eten!

vrijdag 13 maart 2015

Smaken verschillen

Voor de nieuwkomers op mijn pagina: Ik ben 61 jaar- heb de helft van mijn leven in Nieuw Zeeland gewoond en de helft in mijn thuis land Nederland.

Mijn keuken ervaringen zijn dus gebaseerd op de eetgewoontes van Nederlanders, Nederlanders Down Under en Nieuw Zeelanders - en door de emigratie van mijn zoon naar Australië heb ik daar ook wat van mee gekregen. En geloof me - daar zit nogal wat verschil in, in die smaak en -eetwensen van de mens.

Niet alleen zijn er verschillen in maaltijden en beschikbaarheid van de producten, maar ook in de ingrediënten zelf. Want een Fries lammetje uit de wei is heel ander koek (vlees) dan een lammetje van de heuvels geplukt in Te Awamutu bijvoorbeeld.

De een eet het gras in Nederland, langs de kust nog wel en dat gras wordt bij-invloed door de regen en lucht in de omgeving. Zo ook het gras van het lammetje op de heuvel in Te Awamutu in de provincie Waikato, of het droge van Australië.

In Nieuw Zeeland denk je al gauw aan een Lamb Roast

In Nederland aan koteletten. 

Dan zijn er ook nog de 'gewone' ingrediënten, de verse kruiden, de munt en zelfs de brown sugar is niet onze bruine suiker.

Dit leidt soms tot andere resultaten in de keuken. Het is misschien goed om hier even bij stil te staan.

Het klinkt misschien gek - want je moet het doen met wat je hebt, maar als ik in Nieuw Zeeland ben - zoals onlangs - dan ga ik naar de supermarkt en koop ik bepaalde producten om eenmaal thuis een paar van mijn favourite recepten te maken.

Ik heb bv pakjes ' chopped nuts' mee. Dat zijn klein stukjes noot die ik in een koekjesdeeg meng. En nergens in Nederland heb ik die kunnen vinden. Ja natuurlijk zijn hier stukjes noot te koop. Maar toch zit het 'm in de smaak. Ik ga het er niet eens hebben over de bruine suiker ( Brown Sugar) Niet te vergelijken.


Met veel plezier ga ik de komende tijd de ingrediënten die mee zijn gekomen - gebruiken om vrienden kennis te geven van mijn nostalgische smaken. Ik pak met plezier mijn recepten erbij die ik in een tijd niet hebt gemaakt - gewoon omdat ik de smaak trouw wilde blijven.

Het wordt genieten In mijn Keuken.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten