Welkom In Mijn Keuken


Gezellig, blij dat je er bent. Koken doe ik graag, experimenteren ook. Ik gebruik standaard recepten, eigen verzinsels en wat de koelkast en voorraad kast mij bied. Kijk, verzamel en probeer, vooral iets nieuws en niet onbelangrijk - geniet van de keuken en alles wat daar mee te maken heeft!

Smakelijk eten!

maandag 23 maart 2015

Blinis- a heerlijke alternatief voor toastjes en stokbrood

Kort geleden was ik op bezoek bij mijn kinderen en kleinkinderen in New Zealand. Een van mijn kleindochters ( 10 jaar) is ook een keuken princes. Ze kan lekker koken en heeft voor een drie gangen menu gezorgd.

Voordat zij met opdienen begon kwam ze aan tafel staan om het menu uit te leggen. Oh wat heb ik
spijt dat ik het niet hebt gefilmd. Was zo leuk. Daar heb ik zelfs van geleerd.

Enfin, daar kwam ze dan met haar uitleg - We beginnen met kleine hapjes, Blinis met zalm, met geitenkaas en honing  mosterd, en met ham en cream cheese ( een soort Philidelphia), daarna........!


Een trotse oma die terugdenkt
aan haar speciale maaltijd.

Nou ik had wel op Kookprogramma's die blini's voorbij zien komen maar me er niet echt in verdiept. Wat een lekkere hapjes waren dat. En inderdaad ' hapte' lekker weg. Niet al te vullend maar gaf wel de smaak naar 'meer' voor het komend gerecht - San Choy Bau, jaja dit meissie kan koken. Ze kreeg wel hulp met het vlees ( eend) en er werd toezicht gehouden maar verder was dit HAAR maaltijd! Voor oma. Om te laten zien wat ze al kon. Was ik TROTS? - hoe kom je erbij! ( oh wat een genot om te zien dat je kleinkind zo kan genieten van de keuken.)



Ik ben alweer een paar weken thuis -- maar de herinneringen blijven uiteraard. Ook van die lekkere blini's. Toch eens proberen, dacht ik.

De gelegenheid kwam afgelopen vrijdag. We kregen bezoek. Ik wilde 'iets' voor bij de wijn-bier-borrel.

Ik zocht voor een recept - en koos die van Jamie Oliver. Daar stonden ook ideeën voor toppings. Zelf had ik daar wel al over nagedacht met oog op het gezelschap. Altijd handig om te weten wat gasten lekker vinden.

Geen 3 in de pan - maar 8 kleine rondjes snel gebakken.

Er zijn zoveel mogelijkheden, dit is echt persoonlijk. Ha dik van te voren tijd gehad om erover na te denken was ik misschien wat creatiever geweest. Toch viel alles zo in de smaak dat de schaal snel leeg was.


De topping- 4 soorten met Philadelphia gemaakt.

Philadelphia - met fijn gehakte olijven
Philadelphia - met zalm
Philadelphia - met op eikenhout gerookte ham
Philadelphia - met gekarameliseerde rode ui

Zo lekker, smaakt zo naar meer. Weer eventje swat anders dan anders. Ik ga er verder mee experimenteren en blijf mijn kleindochter dankbaar voor deze lekkere snack.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten