Welkom In Mijn Keuken


Gezellig, blij dat je er bent. Koken doe ik graag, experimenteren ook. Ik gebruik standaard recepten, eigen verzinsels en wat de koelkast en voorraad kast mij bied. Kijk, verzamel en probeer, vooral iets nieuws en niet onbelangrijk - geniet van de keuken en alles wat daar mee te maken heeft!

Smakelijk eten!

woensdag 25 maart 2015

Mijn (kruiden) tuin

Voor diegene die net mijn blog ontdekt hebben - mijn man en ik zijn net verhuisd naar een appartement. We lieten achter een dijkhuis met bijbehorende tuin. Niet groot maar groot genoeg voor een kleine moestuin, wat kippen en twee appelbomen.


Heel anders wonen dus.


We zijn gezegend met een groot balkon. Op de galerij heb ik een beetje kleur aangebracht in de vorm van halve hangmandjes met nu kleurrijke Primula's. Geeft sfeer en vrolijkheid voor allen die er langs lopen. En voor mij als ik uit mijn raam kijk.



Er werd door meerdere gevraagd " ga jij de tuin niet missen?" Was meer mijn ding als dat van mijn man. Ik tuinier al zelfstandig vanaf mijn 8ste en heb die liefhebberij van mijn vader meegekregen.

Eerlijk gezegd- nee. Een grote tuin bijhouden heb ik wel een beetje gehad. Nu de uitdaging om toch nog een soort tuingevoel te creƫren op ons balkon.


Er moeten twee plantenbakken komen. Links en rechts. Die rechts wordt gebruikt als 'tuin' waarin ik 3 kleine cilinderconiferen zet. Dat zal een heg vormen. Onder de coniferen wat seizoen kleurtjes.

Links, ja daar komt een kruidenrek. Hier hangen ook mandjes aan. Vanwege de situatie - leuk om deze kant niet 'vol' te laten groeien. Onder het 'rek' komt de twee plantenbak. Met ruimte voor een snoeptomaat plant.

Dan aan de 'balkonmuur' zelf. Ja daar hangt ook al wat. Beetje vroeg om al met plantjes te beginnen vanwege de dreigementen en aanwezigheid van vorst- toch heb ik een begin gemaakt.


De aardbeien dek ik 's avonds nog even af.
De groei zit er al behoorlijk in en de kleine aardbeien ook. Dat wordt een goede oogst zo te zien.

In de andere twee bakken komen sla soorten. Ik ben gewend om elke paar dagen verse blaadjes te plukken- en met 4 soorten sla heb je dan al gauw een lekkere salade.

Dus, ga ik mijn tuin missen - denk het niet.

De uitdaging ga ik aan en we zien wel hoe het loopt en wat voor aanpassingen ik moet maken volgend jaar.

Ik voel me een bevoorrecht mens. Al kan ik niet genoeg verbouwen om zelfredzaam te zijn - kan ik toch een bijdrage leveren aan het wel en wee van onze maaltijden, de insecten en de bijtjes en het woongenot om wat 'groen' op ons balkon te integreren.

Ik heb er ZIN IN!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten