Welkom In Mijn Keuken


Gezellig, blij dat je er bent. Koken doe ik graag, experimenteren ook. Ik gebruik standaard recepten, eigen verzinsels en wat de koelkast en voorraad kast mij bied. Kijk, verzamel en probeer, vooral iets nieuws en niet onbelangrijk - geniet van de keuken en alles wat daar mee te maken heeft!

Smakelijk eten!

woensdag 26 augustus 2015

Peanut brownies and other stuff

Ja, gek he? Nu ga ik Engelse recepten vertalen en meteen zet ik een Engelse titel op mijn blogpost.


Peanut Brownies page 42

Een van mijn standaard receptenboekjes is toch wel die van Edmonds (Sure to Rise). Wat Edmunds is in Nieuw Zeeland is Dr Oetker voor Nederland.

Zo ook zijn er producten ( uiteraard) met het merk Edmonds- die verwerkt zijn in de recepten.

Ik heb bv ook de Edmonds Baking Powder. Die gebruik ik liever dan die kleine zakjes. Ja, zo hebben wij toch allemaal wel onze voorkeuren.


Net als in Nederland veranderen er ook steeds dingen in Nieuw Zeeland. Producten worden vervangen, verpakkingen aangepast enz enz. Doordat ik ong elke 18-20 maanden naar mijn kinderen ga, blijf ik wel een beetje op de hoogte van dit alles EN lukt het mij om bepaalde ingrediënten mee terug te nemen.Een vleugje keuken nostalgie zou je kunnen zeggen.

Er zitten verschillen in diverse producten. De 'bruine suiker' van hier is niet de 'brown sugar' van daar. Dus zijn ook de resultaten een beetje anders in smaak en soms ook in aanzien. Poeder suiker zelfs is een iets andere substantie. En daar niet in een klein buisje - maar in een 500gr of 1 kilo zak.

Maar, ik pas me wel aan ( schrijf ik met een glimlach op m'n toet).

Wat ik ook aan pas zijn recepten. Niet omdat ik het oorspronkelijk recept niet lekker vind maar omdat ik van variatie houd. Teveel van hetzelfde is een beetje saai.

Koekjes bakken - een activiteit die ervoor zorgde dat mijn koektrommel altijd gevuld was en de kinderen met iets 'eigen' in hun broodtrommel kregen ( zonder verpakking).

Favoriete koekjes waren oa. Anzac biscuits, shortbread, afghans en peanut brownies.

Hier het recept voor peanut brownies - en dan moet je niet aan 'brownies' denken. Die zijn zacht en smeuïg en het zijn geen 'koekjes'.


Wat je nodig hebt en vooraf voor kan voorbereiden - zijn geroosterde pinda's. Gewoon, rauwe pinda's op een met bakpapier of folie bedekte bakplaat - oven voorverwarmen tot 170 graden. Pinda's ong 18-20 minuten bakken. Schud ze tussendoor even los zodat ze gelijkwaardig bruin kunnen bakken. Laat ze afkoelen en verwijder droge velletjes. Je kan de pinda's heel of in stukjes gebruiken.

Gebruik staafmixer en kleine hoeveelheden. Maal niet te lang.


Zet alle vooraf afgewogen ingrediënten en benodigde apparaten klaar. Voorverwarm de oven en zorg voor een net en ruime werkplek.

Ik maak gebruik van standaard maatbekers en lepels. Altijd handig om ze aan te schaffen zodat de verhoudingen van ingrediënten gelijk blijven.

tsp = teaspoon = theelepel
TBSP = tablespoon = eetlepel
125gr (op kamer temp) boter  - 1 cup suiker   - 1 ei  -  1 1/2 cups bloem  - 1tsp bakpoeder
snufje zout  -  2 TBSP cacao  -  1 cup geroosterde pinda's ( of pinda brokjes).

Boter en suiker tot luchtige massa kloppen ( handmixer is prima) Voeg ei toe en klop er goed door. Seef de bloem, bakpoeder zout en cacao samen en meng goed door elkaar. Zorg dat er geen meel meer zichtbaar is. Roer nu de pinda's door het iets stijve deeg.

Met eetlepel schep deeg op ingevette of met bakpapier bedekte bakplaat. Druk de koekjes  iets plat met vork ( vork in bloem om plakken op het deeg te voorkomen).


Bak voor 15 minuten op 180 graden.
Dit recept maakt 36 heerlijk koekjes voor in een broodtrommel of bij de koffie.

( Tegenwoordig is er meer bekend over allergieën en de gevolgen ervan. Als het bekend is dat er eenkind op school last heeft van een noten allergie wordt dat bekend gemaakt. Zorg wel dat het veilig is om pinda of andere nootachtige etenswaren mee te geven in een broodtrommeltje.)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten