Welkom In Mijn Keuken


Gezellig, blij dat je er bent. Koken doe ik graag, experimenteren ook. Ik gebruik standaard recepten, eigen verzinsels en wat de koelkast en voorraad kast mij bied. Kijk, verzamel en probeer, vooral iets nieuws en niet onbelangrijk - geniet van de keuken en alles wat daar mee te maken heeft!

Smakelijk eten!

donderdag 11 september 2014

Een gevarieerde keuken















Geboren 1953 in Nederland
Ge- emigreert naar Nieuw Zeeland in 1961
Terug naar Nederland 1966
Opnieuw naar Nieuw Zeeland 1971
Thuis naar Nederland 2000

Ja, zo maak je wat mee in je leven. Enfin, door mijn jaren als Nederlandse in Nieuw Zeeland heb ik het voorrecht gehad om zeer gevarieerd te leren eten en koken.

Wat ik gewend was - in de jaren '53-'61was de lekkere Hollandse pot, en omdat mijn vader een voorkeur had voor Indonesisch eten en wij een schat van een Indonesische buurvrouw hadden - aten wij ook regelmatig ECHTE Indonesische gerechten. Ik aan de bami en de rest aan de nasi. Ik kon die rijstkorrels niet weg krijgen als kind. Dat is nu gelukkig wel anders.


De eerste jaren in Nieuw Zeeland waren zware jaren. We moesten de taal leren, aanpassen aan een nieuwe levensstijl en wennen aan de afstand tussen ons en onze achtergebleven familieleden. In die periode was het ook niet zo makkelijk om buitenlandse producten te bemachtigen - dus moest mijn moeder leren omgaan met andere soorten groenten en vlees - wij ook uiteraard, want opeens kregen we toch andere maaltijden voorgeschoteld.

Er waren toen nog geen schappen met buitenlandse producten in de supermarkt - nou GEEN is een groot woord, maar minimaal en ook niet betaalbaar voor de 'gewonen' mens. Dus, dag zuurkool, rookworst en kroketten.




In Nederland, vlees aardappelen en een groente - in Nieuw Zeeland vlees, aardappelen en drie groenten. Pompoen ( pumpkin), pastinaak ( parsnip), snijbiet ( silverbeet), zoete aardappel ( kumera) waren dagelijkse kost.


Kiwi ( kiwifruit) passievrucht (passionfruit), tamarillo ( ook Tree tomato genoemd) feijoa waren nieuwe smaken om te leren eten en te genieten.


Tegenwoordig is dat anders. Vliegen is niet meer een bijzondere manier van reizen of producten vervoeren. We kunnen het hele jaar door van allerlei producten genieten buiten seizoenen om. Of dat nou een vooruitgang is durf ik niet te zeggen, maar de mogelijkheden zijn nu diverse en uitgebreider dan toen. Met al de kookprogramma's op televisie en vertaalde kookboeken heeft men de mogelijkheid om in alle keukens thuis te voelen en bijzondere gerechten op tafel te zetten voor familie en vrienden.











Geen opmerkingen:

Een reactie posten