Welkom In Mijn Keuken


Gezellig, blij dat je er bent. Koken doe ik graag, experimenteren ook. Ik gebruik standaard recepten, eigen verzinsels en wat de koelkast en voorraad kast mij bied. Kijk, verzamel en probeer, vooral iets nieuws en niet onbelangrijk - geniet van de keuken en alles wat daar mee te maken heeft!

Smakelijk eten!

zondag 1 oktober 2017

Lekker bezig

Al geniet ik nog veel en vaak van ons balkon - toch ben ik zo af en toe weer vaker in de keuken. Zoals de een de hobby heeft om te breien, haken of schilderen, zo sta ik het liefst in de keuken - gewoon, omdat het kan.

Terwijl ik een maaltijd voor 4 aan het voorbereiden was vrijdag had ik opeens zin om ook wat te bakken. Het menu van 4 gangen was al 'vol' genoeg. Ik wilde iets 'voor bij de koffie' de volgende dag. Mijn oog viel op de kleine broodvormpjes waar ik 10 van heb. Meteen wist ik wat ik wilde doen.

Mijn standaard recept van een Madeira Cake uit het Edmunds Cookery Book ( New Zealand) heeft meerdere mogelijkheden. Ik gebruik het op aangepaste manieren voor diverse doeleinden. Altijd een succes.

Recept Madeira Cake

175 gr boter ( kamer temperatuur) 175 gr suiker - rasp van een citroen of limoen - 3 eieren - 215 gr bloem met daarin 1 theelepel baking powder en 1/2 theelepel baking soda.

Klop de suiker, boter en rasp tot een gladde lichtgekleurde massa. Voeg een voor een de eieren toe. Als het lijkt te gaan schiften, schep er wat bloem bij. Het komt altijd goed. Voor smaak versterking pers halve citroen- of limoensap bij het beslag.

Doe het beslag in een cakeblik en bak ong 45-50  minuten op 180 gaar ( prik voor controle). Elke oven is anders- vooral eerste keer toetsen wat het beste in je eigen oven is.

Dit is het basis recept van de Madeira Cake.

Als variatie heb ik met wat overgebleven Lemon Curd de cake een andere draai gegeven: 2/3 beslag in blik- laagje lemon curd, dan rest beslag. Je krijgt dan wel een wat steviger cake maar met die curd en als 'opleuk' een foefje slagroom heb je een heerlijk toetje.

Andere variatie is om wat jam los te kloppen ( geen grote klonten) en die door het beslag te roeren met een vork of mes na het in het bakblik gedaan te hebben. Zo krijg je wat slierten jan door de cake.

Ik doe er ook vaak kaneel, kardemom of gember door. Gewoon om de smaak wat interessant te maken.

Commentaar van gast
"leuker dan een muffin of cupcake!"
De kleine bakblikjes heb ik ooit bij Dille en Kamille gekocht. Ik heb voor dit recept 10 gebruikt maar er zouden wel 12 iets minder gevulde mee gebakken kunnen worden. Ze waren we erg hoog. Dat de cake open is, is de charme van de cake...geen 'misbaksel. Ik heb het ooit nagevraagd bij wat ik dacht een bakexpert ( eigenaar bakkerij in Nieuw Zeeland) en hij gaf an dat er cakes zijn die gewoon van aard een 'scheur krijgen' en dat daar niets mis mee was. "Niet alles is of hoeft glad en strak" in de bakwereld. Dat vond ik een mooi antwoord. eerlijk gezegd vind ik de 'scheur' passen bij deze cake.

Dit is geen cake om 3-4 dagen te bewaren. Het is snel gemaakt en gauw gebakken. Dan is het altijd lekkerder om vers op te eten. de kleine bak blikjes hebben ook geen 45 minuten nodig. Mijn oven is best efficient- de eerste keer heb ik ze voor 12 minuten gebakken maar 10-11 is beter. Ze bakken altijd iets door voordat ze helemaal afgekoeld zijn. Gebruik de prikker...beslag droog, cake eruit.

Bakze zou ik zeggen- en vanavond weer naar Heel Holland Bakt kijken!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten