Welkom In Mijn Keuken


Gezellig, blij dat je er bent. Koken doe ik graag, experimenteren ook. Ik gebruik standaard recepten, eigen verzinsels en wat de koelkast en voorraad kast mij bied. Kijk, verzamel en probeer, vooral iets nieuws en niet onbelangrijk - geniet van de keuken en alles wat daar mee te maken heeft!

Smakelijk eten!

woensdag 20 september 2017

Het wordt weer tijd voor soep

De wat koelere dagen zorgen voor een ommekeer van gerechten die Uit mijn Keuken komen. Eerlijk gezegd, verheug ik mij op het aankomend seizoen. De afgelopen maanden heb ik genoten van het prachtige weer, soms zelfs te warm, maar toch erg mooi. NU is het tijd om af te koelen. Erg goed voor een mens, echt waar. Constant hoog op temperatuur blijven is echt niet gezond. Niet voor lichamen die er niet voor gebouwd zijn, zeg maar. Wij Nederlanders ervaren definitieve seizoen verschillen. Dat is niet overal zo.

Hoewel salade -achtige bij gerechten nog doorgevoerd worden komt de pan soep weer in beeld. De wat stevige troost gevende geuren en smaken zorgen voor een tevreden gevoel niet alleen voor de bereider maar zeker ook voor de eter van zo'n lekkere kom of bord soep.

Gisteren waren mijn man en ik in Rotterdam. We hebben een kort bezoek gebracht aan de Markthal en de dinsdagmarkt. Nou ja .... de markt alleen al heb je een hele dag voor nodig als je alles goed wil bekijken en waarnemen. Wij hadden geen hele dag en wilde ook de binnenkant van de Markthal bekijken. Er is zoveel over geschreven, geklaagd maar ook geprezen. Nu met eigen ogen en waarden ervaren.

Mijn man heeft een zwak voor Grieks eten. Dat weet ik uiteraard. Ik wist ook dat er een Grieks Restaurant (Elliniko) aanwezig was. Uit een eerder bezoek, waar ik samen met familie uit New Zealand en een nicht uit Rotterdam er al heb gegeten, was ik bijna zeker van dat wanneer wij hier langs zouden lopen dat de verleiding te groot zou zijn. En ja hoor. Gezwicht. Het was inmiddels 13:30 en onze maag rammelden ietwat. De koffiestop hadden wij overgeslagen. Beneden net buiten de deur stond een tafel met wat voorbeeld maaltijden. Oh, dat was de genade klap. Ik moet zeggen dat ik geen tegengeluiden hebt gemaakt anders dan te zeggen, " weet je het wel zeker?" Ja natuurlijk wist hij dat. 😂

Met een volle buik zijn we toch maar weer over de markt gaan zwalken. Het eten moest aan het werk gezet worden. Na een half uurtje, terug naar de trein, bus en thuis.


Tegen etenstijd zo rond 17:30 vroeg mijn man wat we gingen eten. Niet omdat hij honger had - juist niet! Hij was bang dat ik hem weer een vol bord zou voor zetten. Op de kookplaat ( inductie) stond een pan met wortels, ui en pompoen. "Een soep schat," antwoorden ik. "Het is een soep maaltijd. Kan de gaatjes vullen. Meer hebben we niet nodig." En zo was dat. Niet te zwaar niet te zout, te zoet of te zwaar. Een heerlijk soepje die ons voldoende voedde en met een tevreden gevoel de dag mee eindigen.

Ik ga deze komende maanden wat nieuwe smaakjes aan mijn soep repertoire toevoegen. Spannend en leuk om nu al wat ideetjes op te doen. Er zijn zoveel mogelijkheden om groente binnen te krijgen op een lekkere manier. Hier het recept. Ik hoop dat het u net zo lekker smaakt als het ons verraste.

Pompoen-wortel soep met sinaasappel

4 grote wortels in stukjes gesneden - een halve flespompoen in blokjes gesneden - een middelmaat ui gesneden. Rasp van een sinaasappel, theelepel hot curry, theelepel Garam Masala, halve theelepel gemalen kruidnagel, theelepel zout, 1 bouillonblokje, kokend water, scheut olie. ( Ik had nog wat verse peterselie dus heb ik dat ook toegevoegd anders was het verloren gegaan.)

In de pan eerst de olie en kruiden op temperatuur brengen- mag best wel hoog maar niet aanbranden. Voeg eerst de wortels toe... roer goed door de kruiden en olie. Voeg ui toe en kook tot glazig. Eenmaal zover voeg de pompoen toe. Ook goed roeren dat de kruiden ook deze stukjes bedekken met smaak. Blokje bouillon en kokend water tot groente onder water staat. Pruttel gaar op middel tot laag pitje. Pureer alles tot een gladde massa. Knip en meng er wat verse koriander door. Serveer met brood, stokbrood, hartige scones of wat je zelf lekker vindt.

Eet smakelijk!

1 opmerking: