Welkom In Mijn Keuken


Gezellig, blij dat je er bent. Koken doe ik graag, experimenteren ook. Ik gebruik standaard recepten, eigen verzinsels en wat de koelkast en voorraad kast mij bied. Kijk, verzamel en probeer, vooral iets nieuws en niet onbelangrijk - geniet van de keuken en alles wat daar mee te maken heeft!

Smakelijk eten!

woensdag 8 april 2015

Woensdag werd spaghettidag

Het was tijd om In mijn keuken te duiken- eigenlijk was het al behoorlijk laat. We waren vanmiddag aan het klussen geslagen. Na een verhuizing valt er altijd nog wel wat te doen- nu zijn we een zeeppompje en glas rijker in de badkamer en kan ik eindelijk ook de shampoo en douchegel van het randje halen en op een hoekplanchette zetten.

Omdat we met z'n tweeën zijn geeft het niet hoe laat ik kook als wij maar geen andere afspraken hebben. Dus, om half zeven stond ik te verzinnen- wat zal het worden?

Super overheerlijk saus
gemaakt door Robyn!
De keuze viel op spaghetti. Lang niet gemaakt. We zijn van de ' elke maandag spaghetti' afgestapt. En nog een reden waarom ik er zin in had- ik had een potje met een super overheerlijke saus die ik toe wilde voegen aan de saus.

Ui snijden, knoflook teentjes erbij- lepel kokosolie in de pan en karameliseren maar. Er lagen nog wat selderij stelen met blad in de koelkast. Héél dunnetjes gesneden en toegevoegd aan de ui en knoflook. Zo af en toe met de houten spadel wat rond geschoven in de koekenpan en ondertussen de spaghetti opgezet.

Nu voor die speciale smaak - mijn geheim! Terwijl in New Zealand en op bezoek bij mijn vriendin Robyn, zag ik iets wat mij even terug in de tijd bracht.

Robyn en ik werkte zomers samen - we wekte, maakte jam en sauzen totdat het onze neusgaten uit kwam. Potten vol...de plakken kreunde onder het gewicht. Perziken, abrikozen, peren, allerlei jamekes, saus voor spaghetti, sauzen voor bij vleesgerechten, uitjes op azijn, ( en ik als liefhebber van augurken had er een klus bij). Ik herinner me de lange hete avonden- en na afloop de duik in het zwembad om af te koelen. Het was een jaarlijks karwei die veel leuker te doen was samen dan alleen.

Ja, natuurlijk mocht ik een potje meenemen. En oh wat een vreugde toen ik het open maakte. Wat een herinnering, wat een prachtig bezoek aan die tijd zo lang geleden. Ik heb eventjes stilgestaan bij dit mooi moment.

Terug naar de werkelijkheid- ik heb een derde van het potje in de pan gedaan en daarbij een blik tomatenblokjes. De geur van de saus drong tot mijn man door in zijn werkkamer. Hij kwam naar de keuken en vroeg wat we gingen eten - wat was toch die heerlijke geur?

Geen vlees maar vega gehakt aan de saus toegevoegd, nog wat laten sudderen en op een heel laag pitje laten staan. De spaghetti afgegoten, scheut olijfolie eroverheen en weer in de pan. Ik vind het prettiger de saus vooraf al door de spaghetti te roeren. Houd er niet van om het op mijn bord te mengen. Dus, saus over de spaghetti, en even 'in laten trekken' in de spaghetti zelf.

Borden klaar gezet, strooikaas erbij en wat augurken in kleine stukjes gesneden. Het zou 'bord op schoot' worden - op ons balkon en in de zon!

Crème Fraîche en koriander als frisse smaakmaker.

Oh wat een heerlijke maaltijd- zomaar klaar en VOL van smaak. 
Ik heb Robyn stilletjes bedankt voor dit moment.

Nu willen jullie ook het recept voor die saus he? Ik moet het vragen want ze is nogal 'bezitterig'  wat haar geheimen betreft. 
Jullie lezen het nog wel.... of niet!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten