Welkom In Mijn Keuken


Gezellig, blij dat je er bent. Koken doe ik graag, experimenteren ook. Ik gebruik standaard recepten, eigen verzinsels en wat de koelkast en voorraad kast mij bied. Kijk, verzamel en probeer, vooral iets nieuws en niet onbelangrijk - geniet van de keuken en alles wat daar mee te maken heeft!

Smakelijk eten!

woensdag 15 april 2015

Wat de pot schaft

Na twee avonden gasten aan tafel was het Tijd voor Twee, buiten op balkon.

Wat genieten wij van onze 'tweede huiskamer'.

De aardbeien, kruiden en veldsla hebben het ook naar hun zin.

Wij hebben het geluk dat de zon vanaf 14:00 ongeveer zich aanmeld en het ons pas verlaat als het slapen gaat. Ideale situatie. En dat heeft ook invloed op mijn maaltijd keuzes. Bij koeler en/of nat weer gerechten voor aan tafel in de eetkamer en bij mooi weer meer geschikt voor op balkon.

En zo, gistermiddag bekeek ik de 'restje' groenten van de afgelopen dagen en besloot ik voor een 1-pans gerecht. Makkelijk te serveren en zorgde dat de 'restjes' een geheel werden en niet in de prullenbak verdwenen.

Aardappelen geschild en gesneden en in een pan kokend water. Er lagen twee grote zielige winterpeen me aan te staren, zo van ' neem ons - neem ons' dus die bij de aardappelen toegevoegd.
Blokje groente bouillon toegevoegd. De groene kool (niet al te (grof) gesneden en hup- bij de andere groente om mee te garen. Dat stukje venkel wat overbleef van de salade ook maar meegenomen want die combinatie is toch echt wel lekker. Eenmaal lekker aan de kook, het 'hutspotje' laten pruttelen.

Ik had een redelijk grote bio kip gebraden de avond ervoor- en er zat genoeg kip aan om nog wat leuks mee te kunnen. Vlees van het karkas gestript, in stukjes gescheurd en en een pan met wat kokosolie en de mee gebraden sjalotten er ook bijgevoegd. Daarna even lekker op smaak en temperatuur gebracht.

De groenten waren beetgaar. Deel van het kookvocht afgegoten en voldoende in de pan gelaten om lekker te kunnen stampen. Niet helemaal tot moes- maar grof gelaten. Een klontje boter toegevoegd, dat geeft wel een heerlijke romige smaak zonder vettig te zijn.

Als laatste de kip toegevoegd en goed doorheen gemend. De geur was zo heerlijk dat mijn man uit zijn werkkamer kwam en vroeg- "zo wat eten wij vanavond? dat ruikt heerlijk!" Hij dacht natuurlijk weer aan een of ander culinaire hoogstandje.

Vanavond geen borden- geen messen nodig. Gewoon een eenpansgerecht!


Na het opscheppen in deze leuke pannetjes - wat verse korianderblaadjes en een scheut olijfolie eroverheen.

Wat hebben wij zitten smullen. Restjesavond- nou, ik teken ervoor. Het was heerlijk!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten