Welkom In Mijn Keuken


Gezellig, blij dat je er bent. Koken doe ik graag, experimenteren ook. Ik gebruik standaard recepten, eigen verzinsels en wat de koelkast en voorraad kast mij bied. Kijk, verzamel en probeer, vooral iets nieuws en niet onbelangrijk - geniet van de keuken en alles wat daar mee te maken heeft!

Smakelijk eten!

maandag 13 april 2015

Het zit 'm in de planning

Ja, denk ik als ik weer zo'n programma van Jamie Oliver's 30 Minute Meals bekijk, het koken duurt inderdaad maar heel kort- maar dat is het nou juist. Het koken!

Ik bewonder wel zijn relaxte stijl. Beetje dit, beetje dat. Daar hou ik zelf ook wel van. Er zijn 'strakke momenten' vooral bij de eerste keer iets uitproberen. Daarna evalueer ik een bereidingswijze, smaak en presentatie. Bevallen ze allemaal dan is het helder. Zo  niet pas ik een gerecht aan en wordt het een versie .... a la In mijn keuken.

Gisteren heb ik voor het eerst één voor- en één hoofdgerecht met salade ernaast gemaakt uit het boek van Yotam Ottolenghi. Ik heb het boek PLENTY al een tijdje en geniet van zijn kookkunst. Tot nu toe niet ontevreden met de al behaalde resultaten. Zijn nieuwe boek, PLENTY MORE linkt!

En wat een succes, ook al zeg ik dat zelf. Maar dat gevoel werd bevestigd door de 4 tafelgenoten dus durf ik te zeggen- zeer geslaagd en gewaagd om niet al gebruikte recepten op te dienen aan visite die niet vooraf 'getest' zijn. Ik moet hierbij zeggen dat mijn man dat wel een gemis vond. Hij geniet dan dubbel op zeg maar!

Inhoudelijk zijn kookboeken tegenwoordig meer dan alleen recepten. Er staan mooie verhalen in, zijn soms biografisch en geven tekst en uitleg over producten, eetgewoonten en kunnen gezondheidsinformatie bevatten.

Zo ook het kookboek van Yotam Ottolenghi. Zeer interessant te lezen over de man die met zoveel passie over eten en koken kan schrijven.

Wij kregen twee jongelui op visite. Ze eten bewust geen vlees of vis, zijn breed geïnformeerd over wat gezond en ongezond is en zijn actief bezig met sporten en het buitenleven. Ja, wat ga je dan koken?

Veel groenten en fruit - en op een manier die past bij hun levensovertuiging.

Ik koos voor een pasta gerecht als voorgerecht: Citroenravioli met geitenkaas vulling ( pagina 250), een Overvolle groentetaart (pagina 84) met groene salade ( een aangepaste versie van pagina 99) en als desert  ( geen recept gebruikt) een ijs desert van bevroren fruit met Griekse yoghurt, citroensap en beetje slagroom.

Omdat ik ook iets wilde serveren vooraf bij de koffie- had ik ook mijn 'snelle altijd goed 'Judy Bailey's apple cake' gekozen. (Deze is snel te bereiden, kan niet mislukken en altijd lekker). Ik zocht het recept onlangs op de FB pagina van In mijn keuken. Het is zo lang geleden en moeizaam zoeken dat ik het weer een keer zal plaatsten. Echt een aanrader.

Zoals de titel van deze blog al aangeeft!

Het zit 'm in de voorbereidingen.

  • Drie dienbladen met de ingrediënten voor elk gerecht.
  • Drie serveer ideeën
  • Stappenplan na aanleiding van kooktijden en voorbereidingen
  • In het kookboek stick-its geplaatst op de pagina's. Maakt voor makkelijk zoeken.
  • De nodige 'bij-producten' klaar gezet, keukenmachine, pasta machine, weegschaal e.d.



De pastadeeg eerst gemaakt en weggezet om te 'kuren'.

Appelcake gemaakt en de oven in

De groenten voorbereid voor de groentetaart

Appeltaart uit de oven en iets hoger gezet voor de groente.
Groente de oven in zoals aangegeven in recept.

Pasta vulling voorbereid.

Pasta door machine en ravioli gemaakt ondertussen groente in de gaten gehouden.
( wel de pasta afdekken als je er even niet mee bezig bent om uitdrogen te voorkomen)

Ravioli klaar afgedekt in koelkast.

Groentes na geroosterd te hebben in aparte bakjes op aanrecht klaar gezet tot nodig.

Deeg voor groentetaart voorgebakken

Saladegroente gesneden, citroensap en olijfolie erover, afgedekt en koel gezet.

Tussen handelingen door- zoveel mogelijk opgeruimd.

Na alle voorbereidingen de vaatwasser aangezet.

Terwijl de gasten aan het nagenieten waren van een drankje- dook ik In mijn keuken om de ravioli klaar te maken.

De groentetaart ging de oven in terwijl we heerlijk zaten te tafelen.

De desert werd, op het moment dat het nodig was, gemaakt.

Ik had een stressvrij etentje- geen grote bende na afloop en iedereen heeft met plezier en smaak zitten eten.

Hoe weet ik dat?

Een ietsje pietsje stukje taart over en een half kommetje salade. Lekker voor de lunch vandaag. Net genoeg een hapje voor ons om even na te genieten.

Recepten zijn online te vinden- maar beter nog, schaf het boek aan en geniet vaker van Yotam Ottolenghi's kook kunsten. ( nee ik heb geen aandeel of welke financiële voordeel dan ook door het boek te promoten. Gewoon omdat het een goed book is.)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten