Welkom In Mijn Keuken


Gezellig, blij dat je er bent. Koken doe ik graag, experimenteren ook. Ik gebruik standaard recepten, eigen verzinsels en wat de koelkast en voorraad kast mij bied. Kijk, verzamel en probeer, vooral iets nieuws en niet onbelangrijk - geniet van de keuken en alles wat daar mee te maken heeft!

Smakelijk eten!

donderdag 7 januari 2016

Onverwachts extra aan tafel

Ik was bij mijn wekelijks woensdagavond groepje gisteren ( ja wees gerust, ik verlaat de keuken zo af en toe hoor) toen wij over een onderwerp zaten te praten - waar zijn wij op voorbereid? Of eigenlijk, zijn wij op het onverwachte wel voorbereid. Ik weet ook niet meer hoe dit te spraken kwam maar weet nog wel waar wij het voer hadden. Oh ja, weet het weer. Landelijke gewoontes- waardoor herken je Nederlands gedrag of hoe herkent men de Nederlands identiteit in gewoontes (  dus niet dat van het dijkjongetje). Nederlanders koekjes trommel op tafel en na één koekje gaat de trommel dicht. Elders - koektrommel op tafel - deksel in de keuken zeg maar!

Er werden nog meer voorbeelden gegeven. Ook de manier waarop wij groeten. Hand geven en bij verjaardag bijvoorbeeld, iedereen aanwezig feliciteren. Ik weet niet of dat in andere landen de gewoonte is maar zeker niet Down Under - of je moet op bezoek gaan bij Nederlanders. Wat doe jij als Nederlander als er tegen etenstijd iemand, of meer, aankomen waaien net voordat jij eten gaat koken- of sterker nog, als je al aan het voorbereiden bent? Hoe ga jij ermee om?

Nou de reacties en opmerkingen verschilden nogal van - eigen maaltijd vooruit schuiven, iets gaan halen bij de chinees of anders. Bij sommigen ongemak of niet gewend. Bij mij, is dat geen probleem. Daar bedoel ik niet mee dat anderen te kort schieten - nee, wij hadden het erover ' hoe en wat doe je'! Als ik extra mensen aan tafel krijg, zonder vooraf geïnformeerd te zijn dan 'maak ik er wat van'.

Uiteraard moeten er geen 10 man onverwachts komen aanschuiven maar 1-4 moet kunnen. Ik bedoel, dat moet IK aan kunnen. En dan zonder wat te halen... is mijn streven.

Het is wel gebeurt hoor- dat bezoek langer blijft en dat we dan besluiten met z'n allen dat we iets halen. Dat komt ook omdat de gasten dan niet willen dat ik de keuken in moet om iedereen te voorzien van een maaltijd. Toch vind ik het een eer om voor meerdere te mogen koken. Het is geen straf om te mogen koken.

Hoe bijzonder mooi is het om mensen een lekkere maaltijd te kunnen serveren? Ik krijg daar energie van en word erg blij.

Het is 2016 en dit jaar is mijn jaar om wat dingen aan te pakken. Na een druk eerste verhuisjaar hebben wij nu alles een beetje in handen en is de rust wedergekeerd. Ook ben ik meer op mijn gemak in de keuken. Voelt meer vertrouwd aan en alles heeft inmiddels zijn eigen plekje gekregen. Alles moet even wennen en comfortable zijn. Ik heb de rust weer gevonden - het laatste wat ik uit hebt gepakt denk ik.

Er zijn een aantal activiteiten waar ik mij graag mee bezig houd, en koken is daar beslist een van- misschien zelfs wel nummer 1. Mijn leesvoer voor dit jaar worden mijn talloze kookboeken die ik over de jaren hebt verzamelt. Het wordt tijd dat ik meer lees dan alleen de gerechten. Ik heb een hele stapel boeken klaar liggen- ik heb er zin in.

Nou maar eventjes een menu voorbereiden voor zondag - ja wij krijgen bezoek. Ik maak graag een lijst met gerecht, ingrediënten en een stappen plan. Maakt het leven zoveel prettiger.

Eet smakelijk voor straks allemaal.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten