Welkom In Mijn Keuken


Gezellig, blij dat je er bent. Koken doe ik graag, experimenteren ook. Ik gebruik standaard recepten, eigen verzinsels en wat de koelkast en voorraad kast mij bied. Kijk, verzamel en probeer, vooral iets nieuws en niet onbelangrijk - geniet van de keuken en alles wat daar mee te maken heeft!

Smakelijk eten!

zaterdag 9 januari 2016

Menu verzinnen

Op mijn boekenplanken staan talloze kookboeken vol recepten, kennis, ideeën en met prachtige foto's. Het is een mooi verzameling van diverse smaken, gerechten en bakrecepten. Vaak blader ik ergens in en springt iets uit -waar ik dan meteen mee aan de slag wil gaan.

Deze keer anders. Ik ga een 3 gangen menu bereiden. Het duurde even voordat ik een visie had waar ik blij van werd. Op de markt al zoekend bij de groente kramen - en de poelier ben ik eindelijk geslaagd om iets verrassends te bedenken.

Voorgerecht- iets wat we de laatste tijd meer hebben gegeten maar toch voor herhaling vatbaar is ( onze gasten hebben het nog nooit op)- de bieten carpaccio.

Tweede gerecht:  ga ik rodekool op 3 wijze bereiden en serveren bij kalkoenvlees met eigen cranberry compote ( ja weer met port erin) en een aardappeltaartje.

Tot slot, een stoofpeertje gevuld met zwarte bessenjam en in een 'zee' van vanille custard en bolletje ijs.

Er bestaat een 'gevaar' dat mijn gasten niet aan kunnen schuiven. Zij verwachten elk moment een kleinkind - die zijn/haar intrede vooruit heeft geschoven vanwege de feestdagen. Erg schappelijk maar ook spannend.

Het zou zo maar kunnen zijn dus dat ik hals over kop een telefoontje moet plegen om vervangende tafelgasten uit moet nodigen. Wat zal dat een verrassing kunnen zijn - en voor wie, denk ik dan!

Dit verhaal en menu is een bijdrage die ik in mijn 'kookboek' ga noteren. Want hoe het ook afloopt- bijzonder is het verhaal zeker.

Smakelijk eten allemaal.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten