Welkom In Mijn Keuken


Gezellig, blij dat je er bent. Koken doe ik graag, experimenteren ook. Ik gebruik standaard recepten, eigen verzinsels en wat de koelkast en voorraad kast mij bied. Kijk, verzamel en probeer, vooral iets nieuws en niet onbelangrijk - geniet van de keuken en alles wat daar mee te maken heeft!

Smakelijk eten!

donderdag 17 september 2015

Drukke week achter de rug

Hehe, dat was me een weekje zeg. Allemaal hele leuke dingen hoor. En vooral veel keuken dingen. Maar ja, je kan je tijd maar een keer besteden en van schrijven kwam er eventjes niets.

Waar had ik het druk mee?

Nou, mijn man en ik zijn gidsen in de Hollandse Biesbosch. Wij houden ons bezig met de cultuur historie. Dat is onze passie. De Griendcultuur van vroeger. Het is van belang ( vinden wij) dat het verhaal verteld wordt. De grienden ( soort boomgaarden van wilgen) waren en zijn nog een belangrijk deel van onze geschiedenis.

Op Monumentendag, afgelopen zaterdag, hielden wij onze 3de Historische dag. Dwz, dat rondom de griend keten, (Schrankkeet, houtenkeet en stenenkeet) activiteiten te beleven waren uit de griend periode. Enfin, te lang om allemaal hier op in te gaan - maar dat was een van de dingen waardoor ik veel tijd in de keuken hebt doorgebracht.

De dag zelf begint vroeg. Er is geen stroom of vers water beschikbaar in het gebied dus moet alle etenswaren enzovoort meegebracht worden. Wel is er een open haard waar water gekookt kan worden voor de koffie en kunnen wij voor een klein groepje eten maken. Voor een grote groep zoals die van afgelopen zaterdag - worden de voorbereidingen thuis gedaan.

Zaterdag was er een grote groep vrijwilligers aanwezig die aan het einde van deze lange dag - gevoed moesten worden. Ik geloof dat er zo'n 16 personen 'aan tafel schoven' om mee te eten.
Dat moest goed voorbereid worden - en ik heb voor twee grote pannen met twee soorten stoofschotel gezorgd. Mijn vrijdag was echt een volledige keukendag!

Ik zou een stoofschotel van vlees en eentje van vis maken.
Die moesten in de keet de volgende dag opgewarmd en tegelijkertijd opgediend worden en dat was een hele klus.

Omdat de pannen boven het vuur moesten is het eten in etappes opgewarmd in oude pannen die ook in de keet vroeger gebruikt zouden zijn. Moet wel allemaal een beetje in stijl blijven he? We gebruiken zoveel mogelijk authentieke spullen - emaille mokken, borden van oud serviesgoed enzo.

De bakjes vonden sommigen makkelijk vanwege het vochtgehalte bij het visstoofpotje- er was ook patat- dus die wil je niet laten zwemmen.






Voor de hoeveelheid voor het draadjesvlees gerecht die gemaakt moest worden - heb ik een hele ontbijtkoek moeten gebruiken. En het was toch lekker..... werd mij verteld- ik kreeg de bovenstaand bewerkte foto als dank!

Ik ben van de vis - eet geen vlees. Praktisch probleem heeft niets met vegetarisch zijn te maken. Het recept is eentje die ik al eerder hebt gemaakt- en daar kon ik drie kwart fles droge witte wijn in kwijt. Een paar grote eetlepels mosterd in de eigengemaakte bouillon en om de vis niet al te gaar te laten worden - vuur uitgezet onder pan en dan de vis toegevoegd. Daarin zalm, grote garnalen, witvis en mosselen. As extraatje heb ik ook mais toegevoegd. Een lekkere zoete tegenhanger van de witte wijn. Terwijl de inhoud langzaam afkoelde op de aanrecht- heb ik zo af en toe voorzichtig de vis om moeten scheppen voor gelijke verdeling van de warmte. Bij het opwarmen de volgende dag was de vis daardoor niet te droog.

De maaltijd ging gepaard met veel gelach, grappen en stilte momenten terwijl iedereen zat te genieten van wat ze op hun borden hadden.

Ik ging tevreden naar huis - klus goed geklaard. Opruimen en uitrusten geblazen want de volgende dag ging ik helpen om een brunch voor 14 personen voor te bereiden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten