Welkom In Mijn Keuken


Gezellig, blij dat je er bent. Koken doe ik graag, experimenteren ook. Ik gebruik standaard recepten, eigen verzinsels en wat de koelkast en voorraad kast mij bied. Kijk, verzamel en probeer, vooral iets nieuws en niet onbelangrijk - geniet van de keuken en alles wat daar mee te maken heeft!

Smakelijk eten!

vrijdag 4 september 2015

De courgette

Het is courgette tijd- de oogst is voor sommigen erg riant. En wat moet je met zo'n bijna onbekend groente.

Voor velen een saaie groente.

De courgette bevat veel water. Het is een groente uit de komkommer familie.

O.a. in de Nieuw Zeelandse keuken heb je 3 varianten op de courgette: De zucchini ( baby courgette) de courgette ( een tussen maat) en de marrow.

Hier de uitleg in het engels: 

Bij het bereiden van de courgette is het wel even opletten - omdat het een groente is die veel vocht 'uitlekt' onder het koken.

Ik was blij verrast en werd verwend toen ik een weekje geleden twee behoorlijke courgette en een marrow kreeg. Ja, ik noem ze zo uit gewoonte he!

De marrow was een 'joekel' om het maar even zo te beschrijven. En wij zijn maar met z'n tweetjes.

Ik heb drie gerechten gemaakt met die ene marrow.

De eerste maaltijd- gevulde plakken met een pittige gehakt ( het recept toegevoegd)

De tweede maaltijd - gevulde marrow met groente ( recept komt nog)

De derde maaltijd: soep. ( dat kan op allerlei verschillende manieren bereid worden)

Dus niets is verloren gegaan en ik kon mij weer eventjes helemaal uitleven in de keuken.


Snij flinke plakken van de marrow ( grote courgette) en verwijder midden met pit gedeelte.

In klein laagje olie - gaar de plakken gedeeltelijk.

Leg in ovenschaal.

In koekenpan bak de gehakt samen met kruiden, ui, knoflook en eventueel stukjes aardappel en tomaat.

Vul de plakken courgette en bedek met geraspte kaas.

Zet de schaal in de oven (175) en bak tot gaar.
( tijd afhankelijk van dikte plakken- ong 20 minuten)

Serveer met worteltjes of andere groente




Mijn voorkeur gaat naar het eten van de schil maar mijn man is daar niet zo happig op.

SMAKELIJK ETEN!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten