Welkom In Mijn Keuken


Gezellig, blij dat je er bent. Koken doe ik graag, experimenteren ook. Ik gebruik standaard recepten, eigen verzinsels en wat de koelkast en voorraad kast mij bied. Kijk, verzamel en probeer, vooral iets nieuws en niet onbelangrijk - geniet van de keuken en alles wat daar mee te maken heeft!

Smakelijk eten!

zondag 2 november 2014

Zondag - wat eten we?

Ja, zondag. Wat maaltijden betreft heel anders dan toen de kinderen nog jong waren.

Zondag was een dag van de SPECIAL DINNERS.

Ik merkte bij mijn terugkeer naar Nederland dat het hier niet zo vanzelfsprekend was. Zondag - een dag om je nergens om te bekommeren. Luie ochtend - geen of weinig voor lunch en voor het avondeten - naar de Chinees of iets dergelijks.

En daar, Down Under, was ik gewend aan een SUNDAY ROAST. Of het nou kip, varken of rund was. De maaltijd werd al vanaf vroeg aan gewerkt. Een groot bonk vlees of hele kip in de oven en langzaam garen. Een uur voor het serveren werden de groenten toegevoegd. Aardappelen, zoete aardappelen ( kumera) pompoen, pastinaak en wortel. Erbij in de pan ook nog bloemkool, boontjes en/of doppers.

Nee, het avond eten in Nieuw Zeeland was en is geen aardappelen met een groenten gerecht hoor.

Zondag was familie aan tafel, en gasten kwamen er soms onverwachts ook nog bij. Maar ja, zo'n gerecht was altijd wel 'rekbaar'  voor meerdere mondjes erbij. Je zette gewoon nog een groente soort erbij of appelmoes en brood. Meestal was zo'n roast toch wel toereikend genoeg hoor..... en bleven de restjes voor maandagavond.

Om zo'n maaltijd te kunnen koken was een grote oven voor nodig. Wat valt dat dan tegen als je naar zo'n keukenboer gaat om een keuken te ontwerpen en er zijn meerendeel van die ondiepe combi ovens. Ja ik weet het, er zijn ook grotere ovens/fornuizen maar de keukens zelf zijn vaak ook klein van formaat. Zie daar maar zo'n grote 'kachel' in te plaatsen.

Ik klaag niet hoor, ik wil alleen maar aantonen dat als je echt een kookgek ben, en je wil graag je kunsten uitbreiden en uitoefenen dan is het wel handig als je de nodige adequate apparatuur kan aanschaffen en zelfs plaatsen.

Ik ben blij en tevreden met mijn inductiekookplaat ( daar nog nooit op gekookt) en mijn oven. Toch blik ik wel eens met heimwee terug op mijn 'kachel' en grotere keuken. Meer dan dat, ik mis soms wel al die volle tafel, het geroezemoes van de stemmen om de tafel, het gekletter van bestek en die overheerlijke geur van een SUNDAY ROAST!

Ga naar mijn Facebook pagina voor de vleesschotel van vandaag.

Smakelijk eten!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten