Welkom In Mijn Keuken


Gezellig, blij dat je er bent. Koken doe ik graag, experimenteren ook. Ik gebruik standaard recepten, eigen verzinsels en wat de koelkast en voorraad kast mij bied. Kijk, verzamel en probeer, vooral iets nieuws en niet onbelangrijk - geniet van de keuken en alles wat daar mee te maken heeft!

Smakelijk eten!

dinsdag 11 november 2014

Een pan met gaatjes

Ik kan mijn nog heel goed de keuken van mijn friesche oma ( wij noemde haar Moeke) herinneren.

Klein, smal en met in de hoek een deur. Daar zat de wc. een ton wel te verstaan. Zal maar geen plaatje ervan plaatsen.

Aan een kant een aanrecht, een stenen aanrecht met spikkeltjes. Tegenwoordig weer mode alleen wel groter en mooier afgewerkt. Onder de aanrecht een gordijntje met een ruimte eronder waar geen plank was maar spijltjes met daarop het wasteiltje en afwaskwast, zeephouder en vaatdoekje. Dit werd afgeschermd door een gordijn. De keuken diende ook als badkamer - dus op het plankje boven de aanrecht stonden tandenborstels en dergelijke.


Aan de andere kant onder het raam een tafel met een tweepit gaskookstel met daarnaast een petroleumstel. Daar moest dan alles op gekookt worden voor een gezin van 8 personen. Als wij op bezoek kwamen toverde Moeke en tante Anneke dan om een maaltijd op tafel te zetten.

Respect - daar heb ik tot vandaag nog respect voor. Wat een gegoochel, wat een getob maar daar merkten wij niets van. Geen grote aanrecht, geen 'moderne' foefjes, geen koelkast en kookplaat. En wat hebben wij daar HEERLIJk gegeten. Op de kachel stond dan de pan met soep of het vlees. Op het 'pitje' pruttelde de koffiekan.

Wat kwamen er smakelijke gerechten op tafel. Culinaire kunsten als ik eraan terug denk. Kip, stoofpotjes, vis maaltijden. Oh die vrijdag gebakken vis met kruimelaardappelen en sla met een uitje en hard gekookte ei in plakjes. De grote pan met macaroni - oh die geur. Ik ruik het nog. Die kruiden en lekker knapperige augurken erbij.

Er werd van een 'gaatjespan' gebruik gemaakt. Die kon uit meerdere pannen bestaan. Stoom is een super geweldige kookmiddel om groente heerlijk te laten garen en smaken. En dat loste dan het te kort aan pitjes op.

Ik maak ook gebruik van een 'gaatjes pan'. Die gebruik ik ook al sik een restjes maaltijd op wil warmen. Hoewel de magnetron daar handig voor is, vind ik persoonlijk de maaltijd er lekkerder door opgewarmd te kunnen worden als het boven een pan met water staat dan droog uit de magnetron komt. Ik leg een laag aluminium folie onder in de pan en leg daarop het gerecht dat opgewarmd gaat worden. Onderin een laag water en plaats het op de kookplaat. Zet eerst even op hoog vuur , daarna wat lager. In een mum van tijd is het gerecht heet en met behoudt van smaak en vocht.

In 1982 kocht ik mijn eerste magnetron dus het is niet zo dat ik er geen nut van in zie - toch zijn er andere oplossingen - uit  het verleden - die ook een oplossing bieden en net zo makkelijk te bedenken en inzetten zijn.


Als kind was ik al geboeid door alles wat ik de keuken zich afspeelde en dat boeit me nog.

Ik ben bezig een keuken te ontwerpen en blijf verbaasd van alle verbeteringen mogelijkheden en creatieve oplossingen die voorhanden zijn tegenwoordig.

Ik vraag me wel af of wij net zulke heerlijke gerechten voor zulke grote gezinnen op tafel zouden krijgen in de omstandigheden als die mijn Moeke beleefde.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten