Welkom In Mijn Keuken


Gezellig, blij dat je er bent. Koken doe ik graag, experimenteren ook. Ik gebruik standaard recepten, eigen verzinsels en wat de koelkast en voorraad kast mij bied. Kijk, verzamel en probeer, vooral iets nieuws en niet onbelangrijk - geniet van de keuken en alles wat daar mee te maken heeft!

Smakelijk eten!

dinsdag 21 oktober 2014

Spaart u ze ook?

Ik verzamel recepten. Doet u dat ook? Wat doet u ermee?

Het grappige is - dan zie ik een gerecht uitgelicht in een blad of krant of op Internet en denk ik " oh dat klinkt zalig, apart, fris, uitdagend, leuk om uit te proberen. Noem maar op. Ja, dan gaan mijn hersenen plannen maken
- wanneer zal ik het maken? 
- welk gelegenheid roept voor dit of dat?
- wie nodig ik ervoor uit?
- maak ik er eerst een proef maaltijd/gerecht/ schotel van?
... en dan! Ja dan knip ik het uit, druk ik het af of maak ik er een foto van. Dat is tegenwoordig wel handig. Zo met je telefoon in de wachtkamer of bij de kapper je telefoon inzetten om je gerechten te verzamelen. Want dat was ook een probleem.

Dan liep het water mij uit de mond in de wachtkamer bv bij de dokter en las ik in een blad over een super heerlijk beschreven gerecht en ja, voor de digitale tijdperk waren er maar beperkte opties.
- je nam het blad stiekum mee
- je scheurde er een pagina uit
- je was super eerlijk en vroeg de receptionist of je het blad mee kon nemen
- of je pakte pen en een kladje en schreef het snel op.

Vaak was er geen gelegenheid om het blad zelf te kopen omdat, laat eerlijk wezen, was het misschien al een jaar of meer oud.

Ik heb honderden recepten die ik nog nooit heb uitgeprobeerd ondanks mijn voornemen.

En nu heb ik een plan. Een uitdaging naar mezelf.

Elke week ga ik een van de bewaarde recepten maken.

Ja echt waar.

En hoe kies ik wat - want echt waar, ze zijn niet op een bepaalde volgorde bewaard of opgeslagen. Alle smaken, soorten, seizoenen en gelegenheden door elkaar gebundeld in een ringmap, een fotoboekje of gewoon stapeltje in een oude kookboek die met elastiekjes bij-elkaar gehouden wordt.


Ik probeer zo willekeurig mogelijk te werk te gaan.

Bijzondere recepten komen dan terecht in een permanente kookboek terecht. Eentje die ik zelf zal samenstellen. Andere minder indrukwekkende zal ik toch versnipperen en ruimte maken in mijn kast.

En HELE BIJZONDERE recepten zal ik plaatsen op de Facebook Pagina  die gelinkt is aan deze Blog.

Lukt het u ook om de verzameling daadwerkelijk in te zetten?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten