Welkom In Mijn Keuken


Gezellig, blij dat je er bent. Koken doe ik graag, experimenteren ook. Ik gebruik standaard recepten, eigen verzinsels en wat de koelkast en voorraad kast mij bied. Kijk, verzamel en probeer, vooral iets nieuws en niet onbelangrijk - geniet van de keuken en alles wat daar mee te maken heeft!

Smakelijk eten!

zondag 30 juli 2017

Bewustwording- Dagje Apenheul!

Afgelopen week zijn wij, manlief en ik, samen met vrienden John en Alie naar Apenheul geweest. We hebben er maar een leuk mini vakantie van gemaakt. Dag 1 op toeristische wijze naar hotel in Loenen. Dag 2 na de grootste waterval van Nederland gezien te hebben.... jaja, echt waar, zijn we naar Apeldoorn gereden en hebben wij de dag in Apenheul doorgebracht.

Voedsel waar Palmolie
in verwerkt zit!
Prachtig park en op een diervriendelijke manier ingericht ( denk ik dan als mens). Het was gezellig druk. Met veel plezier hebben wij het park doorlopen, doorkruist en doorzocht.

Wat heeft een bezoek aan Apenheul nou met eten te maken vraagt u zich zeker af? Nou, ik was ook in tweestrijd of ik het bericht hier zou plaatsen of op mijn 'dagelijkse' blog. Meer neutraal zeg maar. Enfin, keuze gemaakt. Hier dus.

Op een gegeven moment stond ik te lezen bij een informatie zuil in het deel van de Orang Oetan - over Palmolie. En wat ik las, ook al had ik in de wandelgangen des levens wel ooit het een en ander meegekregen, daar was ik toch een beetje van onder de indruk.

Wat weet u van Palm olie? Nou ik wist wel dat het uitgegroeid was geworden als een alternatieve middel in o. a. etenswaren. Maar hoe uitgebreid en wat het betekend voor de natuur, mensheid, dierenwelzijn en gezondheid! Daar keek ik er echt van op. In zoverre dat ik besloot om eenmaal thuis het onderwerp wat nader te gaan bestuderen.

Ik heb een redelijk duidelijk artikel gevonden die mij wat meer informeerde en een helder beeld gaven. Er is veel over geschreven, gelukkig maar. Iedereen kan daardoor ook een eigen mening vormen. De berichtgevingen online praten elkaar regelmatig ook tegen. Het wordt steeds moeilijker om de juiste keuzes te maken. Zekerheid, in mijn opinie, is er niet meer. Doe je het goed of niet?

Zoals veel dingen, alles in mate. Sta achter je keuzes welke die ook maar mogen zijn. Je bent alleen verantwoordelijk voor jou en je gezin's gezondheid. Iets wat past bij jou/jullie.

Ik heb een paar dingen waar ik meer op let dan anderen. Ook ik 'sla' de plank wel eens mis. Het is ook niet mijn intentie om misverstanden te creƫren of strak advies te geven. Ik deel wat mijn gedachten en bevindingen zijn. Niets meer, niets minder dan dat.

Bewustwording. Een groot woord met persoonlijke gevolgen.

Hier is de link naar een redelijk duidelijk artikel waarin veel wordt uitgelegd.


Ik vond het in ieder geval behulpzaam en informatief zonder betweterige wijsvinger. Over olie is zoveel meer te leren dan ik ooit had kunnen vermoeden. Maar ja, er wordt ook steeds meer mogelijk gemaakt- zonder de gevolgen op lange termijn onderzocht te hebben.

5 opmerkingen: