Welkom In Mijn Keuken


Gezellig, blij dat je er bent. Koken doe ik graag, experimenteren ook. Ik gebruik standaard recepten, eigen verzinsels en wat de koelkast en voorraad kast mij bied. Kijk, verzamel en probeer, vooral iets nieuws en niet onbelangrijk - geniet van de keuken en alles wat daar mee te maken heeft!

Smakelijk eten!

zondag 13 augustus 2017

Keuken pret- koken voor een ander.

Er kwam een Appje binnen. Of ik tijd had voor een gesprek? Het leuke van WhatsApp is dat je elkaar kan zien terwijl je kletst. Niet altijd handig maar zo af en toe en als de situatie zich voordoet, geweldig leuk!

We lachen elkaar toe. "Hee, hoe leuk is dit," zegt mijn gesprekspartner. Had ze nog nooit eerder gedaan.

Het gesprek kwam op gang. Wat te maken voor een zondag verjaardag lunch? Voor 14 personen waarvan een paar kinderen ( leeftijd 8-12). Geen allergieën  - geen fratsen. Bourgondiërs.

Mijn hersenpan werkte op volle toeren. Afgesproken werd dat als ik een 'menu' met ideeën op had gesteld zouden we opnieuw contact maken en beslissingen nemen.

'tJa, een lunch maar niet om 12:00 maar meer tegen 14:00. Het tijdstip heeft veel te maken met de gerechten. Je wilt het geen brunch laten worden maar ook geen zware maaltijd.  Het is zondag- als er s'avonds gegeten zou worden, dan wat makkelijks en kleins. Is voor velen een Nederlandse gewoonte. Ook geen 'broodjes met soep' a.u.b was de vraag. Het is tenslotte een verjaardag en dan is een feestelijke tafel toch wel aan de orde.

Kleuren, er moeten kleuren komen. Maar ook iets aparts- niet alledaags.

Het werd:

  • Smeersels op turks brood: Tapenade van zwarte olijven, Baba Ganoush, paté met port.
  • Gazpacho in een nieuw jasje- van gele paprika en dat 'jasje' was een glas
  • kippenkluifjes gemarineerd in donkere suiker, cola, sesam olie, knoflook, rode ui, chili vlokken en paprika poeder
  • gevulde tomaten met couscous, kruiden en zalmsnippers
  • verse salade met olijven, zongedroogde tomaat, courgette en div rucola sla
  • mini worstenbroodjes gemaakt van cocktail worstjes en bladerdeeg
  • Verse zalm
  • Verse fruit salade 
  • Individuele Lemon Meringue Tarts
Nou, zo kreunde de tafel onder alle lekkernijen en waren de buikjes royaal gevuld.

Vaak krijg ik de vraag naar recepten. Waar ik mijn ideeën vandaal haal ? Als ik er niet een in mijn al grote verzameling hebt- dan Google ik. Meestal op Youtube omdat je er meteen een filmpje bij krijgt. Vaak maak ik m'n eigen versie van iets of verzin ik ter plekke wat in een soep, hartige taart, smeersel gaat. Na zoveel jaar recepten volgen heb ik wel een idee hoe en wat. Het is alleen bij de wat strakkere smaken dat ik een recept volg. Ik hou van experimenteren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten