Welkom In Mijn Keuken


Gezellig, blij dat je er bent. Koken doe ik graag, experimenteren ook. Ik gebruik standaard recepten, eigen verzinsels en wat de koelkast en voorraad kast mij bied. Kijk, verzamel en probeer, vooral iets nieuws en niet onbelangrijk - geniet van de keuken en alles wat daar mee te maken heeft!

Smakelijk eten!

woensdag 8 februari 2017

Wonderen in de keuken.

Ik zeg wel eens als er iets mis dreigt te lopen " Wonderen zijn de wereld niet uit." Deze uitspraak maak ik niet luchtig. Het betekend precies wat de inhoud zegt. Er gebeuren nog steeds wonderen. Ik geloof in WONDEREN.

Wonderen zijn dingen die onverklaarbaar zijn. Moeilijk te doorgronden en/of uit het niets komen. Buiten het geloof om wordt het woord ook gebruikt. Je hoeft geen gelovige te zijn om iets als een wonder te ervaren.



Op de Wikipedia pagina WONDER staat er o. a. dit over, " Het woord 'wonder' kan in het algemene spraakgebruik ook duiden op iets dat grote verbazing wekt en moeilijk te geloven of te begrijpen is, vaak kwalificeert men die gebeurtenis dan als 'wonderlijk'.


Nou wordt ik dus aangetrokken door dat woord omdat het voor mij meerdere dingen betekend. Ik las een advertentie die op mijn kookpagina verscheen en daarop stond -




Ik had hier nooit over gehoord- totdat ik de informatie ging lezen. Een lampje van herkenning ging branden. Opeens moest ik aan allerlei alternatieve manier van eten bereiden denken. We zijn zo gewend om het knopje op de kook of gasplaat aan te zetten. De magnetron is bijna niet weg te denken uit de keuken behalve die van mij dan 😉 . Toen ik 2 jaar geleden een nieuwe keuken ontwierp was dat een apparaat die niet terug hoefde te komen.


Het liefst verwarm ik een overgebleven maaltijd met stoom. Ik heb een 'gatjes' pan. Daarin leg ik een stukje aluminium folie met daarop de te opwarmen etenswaren. Water in de pan. De 'gatjes' pan erop en stomen maar. Het gerecht wordt zeer snel zo bloed heet, blijft sappig en is verrukkelijk en om van te smullen.


Maar terug naar die 'WONDERpan'. Het is toch waar dat 'vroeger' mensen net zo vindingrijk waren als tegenwoordig. Die WONDERpan is niet nieuw. Deze verdween een beetje uit zicht rond de jaren '60. Nu in een nieuw jasje, en met zicht op milieu, fossiel brandstoffen en duurzaamheid is er een nieuwe golf van WONDERpan gebruikers. Op zich best wel leuk. Het biedt veel mogelijkheden zoals bij het kamperen, kleine keukens, op kamers woonende studenten en zelfs met een kookplaat voor ouderen in een kleine woning- nog de kans om zelf een taart te bakken.


Wat ik wel vind, is de prijs is wel ERG hoog. Voor mij even geen WONDERpan- want ik denk dat ik wel heel veel zou moeten bakken om het bedrag terug te verdienen via de besparende kosten. Ik blijf de ontwikkeling hiervan wel volgen. Altijd leuk.


Welke 'ouderwetse' kooktechnieken en mogelijkheden zouden ook in een nieuw jasje terug mogen komen? Ik ga hierover nadenken.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten