Welkom In Mijn Keuken


Gezellig, blij dat je er bent. Koken doe ik graag, experimenteren ook. Ik gebruik standaard recepten, eigen verzinsels en wat de koelkast en voorraad kast mij bied. Kijk, verzamel en probeer, vooral iets nieuws en niet onbelangrijk - geniet van de keuken en alles wat daar mee te maken heeft!

Smakelijk eten!

maandag 20 februari 2017

Een nostalgisch bakmoment

Maandagochtend en de dag begint grauw buiten. Ideaal om de oven aan te zetten en het huis te vullen met vers gebakken koekjes.

Morgen ga ik naar Leeuwarden- een bezoek brengen aan mijn dierbare familieleden waaronder mijn jarige broer. Hij wordt 62 en is, net als ik, teruggekeerd naar het land van zijn geboorte. Hij woont zelfs op steenworp afstand van de geboorteplek van onze vader.

Ik was al gauw op een idee voor zijn verjaardag. Hij heeft alles wat hij nodig heeft - maar je wil toch iets meenemen. Mijn keuze viel op twee soorten koekjes 'uit de oude doos' zeg maar.


  • Anzac biscuits ( ANZAC= Australian-New-Zealand-Army-Corpse) - is dit een Nieuw Zeelands recept of een Australische? De jury is er nog niet over uit. Ik weet alleen dat ik deze als 12 jarige voor het eerst bakte in Nieuw Zeeland.
  • Peanut Brownies. Ook zo'n lekker koekje die Down Under als favouriet gebakken wordt en als kind ook vaak bakte.
Het leek mijn leuk om deze te bakken en een koekjestrommel er mee te vullen. Koekjes hebben een langer houdbaarheidsdatum dan een cake of taart- en deze kan hij dan in alle rust opeten en van genieten.

tJa, en dan gebeurde er iets waar ik geen rekening mee had gehouden. Ik kreeg een soort heimwee gevoel. Er begon iets in mij te knagen. Zodra het eerste rek de oven in ging en de geur vrij kwam was het helemaal raak. Mijn ogen werden vochtig en ik kreeg kippenvel op mijn armen.

Opeens was ik terug in de tijd. De tijd van jonge kinderen, van mijn leven als moeder in Nieuw Zeeland. Van blije gezichten, broodtrommeltjes vullen en gezellig na school aan tafel. Het overviel mij zo onverwachts. Even, heel even deed het pijn. Toen kwam het gevoel van dankbaarheid de kop op steken. Dat mijn herinneringen zo mooi en zo dichtbij waren.

Koekjes van eigen deeg- ja, ze zijn het lekkerst vers en met liefde gebakken. Morgen mijn broer(tje) blij maken. Dubbel genieten. Het bakken is gelukt- er staan zo'n 60 koekjes klaar en ik ben een blij mens. Blij dat ik dit kan doen. Blij dat mijn hart en hoofd samenwerken. Blij dat ik mijn genot van dit baksel kan delen.

4 opmerkingen:

  1. Wat een prachtig moment toch.....juist mooi die herinneringen 😘
    X Veronique

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jazeker Veronique- het kwam zo onverwachts. Een cadeautje. <3

      Verwijderen
  2. Geweldig mooie blog vol emotie. Blij dat ik hem las.

    BeantwoordenVerwijderen