Welkom In Mijn Keuken


Gezellig, blij dat je er bent. Koken doe ik graag, experimenteren ook. Ik gebruik standaard recepten, eigen verzinsels en wat de koelkast en voorraad kast mij bied. Kijk, verzamel en probeer, vooral iets nieuws en niet onbelangrijk - geniet van de keuken en alles wat daar mee te maken heeft!

Smakelijk eten!

vrijdag 10 februari 2017

Appeltaart maar dan ietsjes anders

Op mijn aanrecht pronkt nu mijn nieuwe keukenmachine. Ik ben er de afgelopen week mee aan de slag gegaan. Ook al ben ik keukenmachines gewend- het is toch net als een auto, opnieuw vertrouwd raken met alles wat beweegt, piept, kraakt en maalt.

Tot nu toe ben ik tevreden. Toch is het wennen. De grondstoffen om apparatuur te maken wordt niet alleen schaarser, maar ook duurder. Mijn oude machine was bijna niet te tillen, deze wel. De schaal was robust en zwaar, deze licht en dunner. En ga zo maar door. Ik heb wel gekozen voor een glazen blender. Daar was ik resoluut in. Dus dat hielp ook bij het elimineren van merken en modellen. Ook de gehakt molen is van hoog kwaliteit.

Koffieochtend en theemiddag gasten kunnen er voor 90% op rekenen dat er iets 'vers uit de oven' bij de koffie/thee geserveerd wordt. Al is het een simpele scone of cup cake. Afgelopen zondag de banana-walnotentaart gebakken als eerste proef. Gisteren een appel-bosbessentaart vers van de pers gemaakt net voordat de gasten arriveerde. Heerlijk die geur dan. Verwelkomend en huislijk. Een geur die bij velen een nostalgisch moment op kan roepen. Ik denk dan met een vleugje weemoed aan mijn vader. Hij was van de appeltaarten thuis.

Het basisrecept voor het deeg is ook een die pa altijd gebruikte. Uit het oude Margriet kookboek die hij en mijn moeder kregen bij hun trouwen. Ik heb die weer van mijn modere gekregen als ' erfstuk" en ben er ook zuinig en voorzichtig mee.

Deeg: - 250 boter, 350 bloem, 175 suiker en 3thl bakpoeder, snufje zout.

Toch wilde ik wat extras. Dus in het deeg ging ook citroenrasp, kardemom, kaneel en gember. De appels schilden en snee ik altijd in partjes eerst en zetten ik ze weg in een schaal met kaneel, beetje suiker en kruidnagel en citroensap. Nu even niet. Ik wilde bosbessen van Blue Berrie Hill ( in Well) erin verwerken.

Dus, na het bekleden van een springvorm met het deeg, laagje appel, laagje Blue Berry. Laatste laag appel. Daarna een kruim gemaakt van het overgebleven deeg, geschaafde kokos, walnoten, boter, bloem, donkere bastard suiker, snufje kruidnagel, en amandelschaafsel. De taart gewoon gebakken zoals ik een appeltaart bak. Niet meer, niet minder.

Nu, nog geen volle dag later- al voor 2/3 op. Bezoek gisteravond en vanochtend. Het viel enorm in de smaak. Voor herhaling vatbaar dus.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten