Welkom In Mijn Keuken


Gezellig, blij dat je er bent. Koken doe ik graag, experimenteren ook. Ik gebruik standaard recepten, eigen verzinsels en wat de koelkast en voorraad kast mij bied. Kijk, verzamel en probeer, vooral iets nieuws en niet onbelangrijk - geniet van de keuken en alles wat daar mee te maken heeft!

Smakelijk eten!

zondag 12 februari 2017

Het kiezen van apparatuur in de keuken

Twee jaar geleden zijn wij verhuisd naar een appartement. Aan mij om een nieuwe keuken te ontwerpen en binnen het budget, te zetten naar mijn eigen hand. Veel denkmomenten en keuzes gemaakt te hebben ben ik ontzettend trots en blij met het resultaat.

Mijn lijst was redelijk recht toe recht aan. Door de ruimte en wensen - was het een project van 'hoe past dit het beste' voor mij.

Mijn grootste wens was - geen kastjes aan de muur maar een 'pantry'. Na jaren lang in New Zealand gewoond te hebben en redelijk regelmatig verhuisd te zijn - wist ik dat ik een pantry ( een grote voorraadkast) als een geschenk beschouwde. In Nederland staan die niet in het assortiment van keuken inrichtingen. Dus het was hard bikkelen om mijn visie helder te maken bij de keukenzaak waar wij onze keuken vandaan hebben. Uiteindelijk een compromis gesloten. De aannemer heeft de binnenkant gebouwd en het keukenbedrijf heeft voor de 'aankleding gezorgd.

Ik had ook besloten om geen magnetron meer te kopen. De ruimte moest optimaal ingezet worden. Nog iets aan de muur of op mijn aanrecht was dus ongewenst. Ik wilde een oven waar ik wat aan had. Niet van die kleine dual ovens waar je geen hele kip in kwijt kan. Of twee dingen tegelijk naast elkaar kon zetten. Dus, alleen een oven. Ik ben er erg blij mee. De magnetron wordt niet gemist. Mijn manlief was daar eventjes huiverig voor - onnodig zo blijkt.

Ik ben erg blij met mijn keuken- nu nog steeds na 2 jaar in gebruik te hebben. Ook de pantry indeling. Ik kan er ZOVEEL ik kwijt. Toch moet men voorzichtig zijn. Door veel ruimte te creƫren is het gevaar dat je die ruimte op wil vullen. Los staand apparatuur nam veel ruimte in beslag. Mijn wens voor een keukenmachine kwam steeds dichterbij om werkelijkheid te worden.

En dan, wat kies je? Ik was eigenlijk al snel uit welk merk, of eigenlijk welke merken in aanmerking kwamen. De blender moest van glas zijn! Wat ook belangrijk was - de extra 'attachments'. Welke hulpmiddelen zaten erbij of konden bijbesteld worden. Wat wil ik eigenlijk? Die lijst had ik gemaakt.

Ik wilde een vruchtenpers, citrus zou handig zijn gezien mijn artrose, snij en rasp schijven, een gehakt molen- is toch lekkerder om je eigen vlees te malen. Dan weet je precies wat erin zit. Ook handig voor de gerechten als kroketten, bitterballen en ragout achtige schotels. Het vlees is dan heerlijk om in de ragout te verwerken. Mijn handmixer werkte nog prima maar mijn handen minder. Alles moest eigenlijk voor mij wat handiger en minder belastend in gebruik zijn.

Ik heb voor het merk Kenwood gekozen. Mij al jaren bekend en vertrouwd. Ik had ook oog op die van Russel Hobbs - ook bekend bij mij. Ik heb de waterkoker en toaster en gebruikte deze ook in New Zealand. Al waren de verschillen klein, moest ik wel een knoop doorhakken.

Wat ik wel lastig vond is dat de machine nergens in een winkel stond. Wel een variant van het merk dus ik heb wel goed kunnen onderzoeken, maar had graag de hele machine eerst even onderhanden gehad en ik gunde de vakkundige verkoopsters die ik heb gesproken de aankoop. Ik was uiteindelijk toch gedwongen om online te kopen. Niet echt mijn stijl. Enfin, als het niet anders kon - dan maar zo.

Is het de beste die ik kon kopen? Voor wat ik nodig had, geld voor over had en ruimte had- JA. Dit paste in mijn verhaal. Is het voor iedereen de beste machine? Dat weet ik niet. Dat kan alleen beantwoord worden door diegene die op zoek is, weet wat hij/zij  nodig heeft en kan betalen. Ik zou zeggen, maak een lijst en ga dan op zoek.

Ik ben tevreden. En dat, is waar het om gaat.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten