Welkom In Mijn Keuken


Gezellig, blij dat je er bent. Koken doe ik graag, experimenteren ook. Ik gebruik standaard recepten, eigen verzinsels en wat de koelkast en voorraad kast mij bied. Kijk, verzamel en probeer, vooral iets nieuws en niet onbelangrijk - geniet van de keuken en alles wat daar mee te maken heeft!

Smakelijk eten!

dinsdag 10 januari 2017

Kook ervaringen- december was druk in de keuken.

De maand december stond echt in teken van KEUKEN en VEEL koken!

Niet alleen was ik bezig met het kerst diner maar ook kwamen er diverse mensen op bezoek waarvoor ik lekkere en zo af en toe uitgebreide maaltijden voor wilde bereiden. Het was een zoekerij op YouTube, in kookboeken en door mijn als snel vol wordende schrijfblok waar ik de 'menu's' in opschrijf als vrienden komen eten. Zo voorkom ik de zelfde gerechten te serveren - en er staat daar ook bij wat ze niet lusten of allergies voor zijn.

Ergens in oktober was manlief een paar dagen wezen wandelen in België. Hij kwam thuis met vers afgeschoten en vacuum verpakte wild (zwijn). Dit ging meteen de vriezer in - om het op een bijzonder moment te gebruiken. Zo'n stuk vlees verdient het om op een speciale gelegenheid gebruikt te worden.

Het was mijn intentie om dit gerecht optimaal van smaak te serveren. Al zoekende kwam ik een filmpje tegen op YouTube van een Franstalige kok wat mij erg aansprak. Het filmpje was zo duidelijk dat de Nederlandse vertaling niet nodig was geweest- voor mij althans. Erg fijn dat iemand daar wel de moeite voor heeft gedaan overigens.

Het 4-gangen menu was een super succes. Ik had wel een verzoek gekregen van mijn vrouwelijke gast. Voor het dessert wilde zij graag de Carrot Cake uit Masterchef Australië die ik kort daarvoor had gemaakt voor een ander gelegenheid en waar zij een foto van had gezien. Aangezien ik het graag mijn gasten naar de zin maak- was dit verzoek dus niet op dodenman's oren gevalen.



Het menu was als volgt:
Vers gerookte zalm - garnalen en een frisse salade met wasabi mayonaise
( eigen verzinsel)

Pompoensoep met pompoenpitten, creme fraise en nootmuskaat
( flespompoen- eigen recept)

Wildzwijn stoofpot op verse gnocchi
(klik voor recept)

Carrot cake with candied walnuts and walnut crumb
(klik voor recept)

De meest waardevolle tip die ik meekreeg van de chef kok was - bij een stoofschotel - snij het vlees niet te klein want anders kookt het 'kapot' en heb je een korte draadjesvlees schotel van onherkenbaar vlees. Dit werd kort na het etentje bewezen toen ik samen met manlief en zwager uit ging eten. De mannen, echte bourgondiërs en vlees eters, bestelde dus een wild stoofschotel en ook al was het 'lekker' was het vlees dusdanig gaar gekookt' dat de wild smaak eraf was en het als draadjesvlees op het bord lag. De mening was, " het had gewoon een stukje rund kunnen zijn, het was niet herkenbaar als wild". Jammer.

Ik mag met trots zeggen - dat de avond van ons etentje met vrienden geslaagd was en ik met trots de keuken opruimde en schoon achter liet voordat ik mijn bed in dook.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten