Welkom In Mijn Keuken


Gezellig, blij dat je er bent. Koken doe ik graag, experimenteren ook. Ik gebruik standaard recepten, eigen verzinsels en wat de koelkast en voorraad kast mij bied. Kijk, verzamel en probeer, vooral iets nieuws en niet onbelangrijk - geniet van de keuken en alles wat daar mee te maken heeft!

Smakelijk eten!

maandag 16 januari 2017

We houden het erin

De afgelopen 3 jaar komen vrienden uit Burgh Haamstede begin januari op bezoek. Dan hebben zij een beurs in onze regio waar zij naartoe gaan. Na afloop komen ze bij ons gezellig het jaar aftrappen wat betreft - 'vrienden op bezoek- lekker samen tafelen'.

Hoewel de weersvoorspellingen richting gladheid en winterse buien ging, was het redelijk rustig in de lucht. Al voor 12-en kreeg ik bericht dat alles verliep als gepland en wij konden dus onze gasten verwachten tegen eind van de middag. De dag begon met een gezellig ontbijtje met tijd voor reflectie onder het genot van muziek ( Gregoriaanse zang waar ik zo verschrikkelijk veel van houd) In mijn enthousiasme was ik al begonnen met wat voorbereidingen. Heerlijk zo'n luie zondag de keuken in te mogen en al lerende wijs wat lekkers toveren om op tafel te zetten. Het is mijn manier om bij te tanken en ik krijg hier dan ook energie van.

Het menu had ik al een beetje uitgewerkt- hoewel er altijd ruimte is voor aanpassingen als de ingrediënten dat toestaan. De afgelopen paar dagen was ik ook aan het experimenteren geweest. Ik wilde bloemkool op 3-wijze serveren. Puree ( wat geen probleem oplevert) mini flowerettes ( gewoon hele klein 'bloemetjes bloemkool geblancheerd) en knapperige 'boompjes ( met mandolin flinterdun snijden, uitdrogen en dan in de oven tot knapperig) en dat was nou de uitdaging. Om dat knapperige er goed in te krijgen. Ook had ik een methode ontdekt om een kant-achtig 'lapje' te maken wat ik bij het hoofdgerecht wilde gebruiken als 'versiering' en knappertje. Dus spelen in de keuken.

Omdat deze vrienden al meerdere malen zijn aangeschoven aan tafel- weet ik van hun ' liever wel- liever niet' keuzes. Iets wat ik altijd wil weten. Ooit heb ik een zalm schotel gemaakt en de gast was allergies voor zalm. Dat is ook even snel denken en handelen om iets totaal anders op tafel te toveren.


Enfin: Het 4-gangen menu was als volgt.

Vers gerookt zalm, twee gegrilde garnalen op een bedje van erwtenpuree met erwten, eikenbladsla en rucola salade met tomatenblokjes en wasabi - augurk mayonaise, geblancheerde zeekraal en een tuile als knappertje.

Het maken van de tuile was een uitdaging. Spettert veel en om de juiste hitte op de kookplaat te krijgen was even aftasten. Na enige pogingen was ik eindelijk tevreden.

Tussen gerecht: Een mini kaas soufflé met uiencompote. De uiencompote had ik zaterdag al gemaakt. Het rook heerlijk en smaakte naar meer.

Ik had dit recept met Nieuw Jaar ook gebruikt- alleen nu gehalveerd en in kleine mini bakjes gedaan. Weer een daverend succes. Ik dacht, hopelijk lukt het me nog een keer- en ja hoor. Dit heb ik wel vers en ter plekke gemaakt. De vreugde geluiden waren als muziek in mijn oren- super trots als een soufflé het 'doet'.
Uien compote-  ik had er ook rozijnen toegevoegd. Voor herhaling vatbaar. Dit recept is goed voor een basis- er zou aan gesleuteld kunnen worden voor andere smaken.

En dan: Het hoofdgerecht. Kalkoendij ( van de poelier op de markt), met boontjes, een langzaam gegaarde sjalot en lente uitjes, zoete aardappel, rode wijn jus, bloemkool creme met 'bloemetjes' en een bloemkool 'boom'.

De kalkoendij gemarineerd, daarna aangebraden in oven gegaard tot 72 graden en laten rusten, de bloemkoolpuree ook zaterdag al gemaak ( in water en melk garen met laurier en beetje zout, pureren in blender met klontje boter, daarna door zeef voor een super gladde puree. Sjalotten heb ik in de oven in een schaal met olie en verse kruiden inclusief venkelzaad op een midden temperatuur gegaard. Buiten velletje eraf. Super zacht. Boontjes geblancheerd en met klontje boter en ringetjes lente ui even 'opgewarmd'. Zoete aardappel licht voor gegaard en in koekenpan korstje aangebakken. De jus was het kookvocht met stevig scheut wijn in pannetje ingekookt.

En als afsluiter: Lemon curd op een kletskop met citroen sorbetijs en slagroom en amandelschaafsel geserveerd met een glaasje Limoenchello. De lemon curd ook op de zaterdag gemaakt. Als variatie op het originele recept- 2 citroenen, 1 limoen en 1 sinasappel. Ook aangepast al jaren- ipv cornflour gebruik ik custard poeder. Ik heb alleen de curd gemaakt- en de eierdooiers ingevroren voor een volgende keer dat ik meringues wil maken.


Nou dat was dan zondagavond. Het is maandagochtend en tijd om de was op te hangen. Volgende week is mijn zoon jarig- ik kan er niet bij zijn- hij woont in Australië. Maar toch ga ik het vieren met vrienden- jaja, die komen eten! Tot volgende keer. Smakelijk eten!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten