Welkom In Mijn Keuken


Gezellig, blij dat je er bent. Koken doe ik graag, experimenteren ook. Ik gebruik standaard recepten, eigen verzinsels en wat de koelkast en voorraad kast mij bied. Kijk, verzamel en probeer, vooral iets nieuws en niet onbelangrijk - geniet van de keuken en alles wat daar mee te maken heeft!

Smakelijk eten!

maandag 11 april 2016

Bakken zonder suiker maar wel met zoet

Gisteren kregen wij bezoek.

Wij kennen elkaar al aardig lang en al zien wij elkaar niet wekelijks, is er toch een mooie vriendschap ontstaan.

Ik had te horen gekregen dat onze gast een allergie heeft voor tarwe. Dit ontdekt na lang onderzoek en veel ongemak en huidirritatie ervaringen. Dus, wat doe je als gastvrouw die iets lekkers voor bij de koffie wil aanbieden? Dan ga je opzoek naar een recept die een oplossing biedt.

Ik kwam op een Blogpagina die 'gezondlevenvanjacolien' heette. En daar trof ik meerdere mogelijkheden aan om iets lekkers te maken voor mijn gast(en).


Speltcake met honing en appel.
Ik zou geen Anita heten als ik niet "op mijn manier" dit baksel eigen maakten.

Het was super lekker - en ik heb het ook door meerdere op laten peuzelen. Als ik iets bak- en ik weet dat wij ( manlief en ik) het anders allemaal zelf de restanten op moeten eten - dan deel ik 'het' met wat buurtjes. En ook gisteren heb ik 3 anderen blij gemaakt met een plak nog warm en vers uit de oven - 'speltcake met honing - via Jacoline - a la Anita'.

Wat waren mijn toevoegingen/aanpassingen. Ik heb in het beslag geraspte citroenschil toegevoegd, ook kaneel bij de spelt met snufje gemalen kruidnagel. Eenmaal de appelpartjes in de cake 2 eetlepels citroensap over de appels gedruppeld. Na het bakken met kwast wat honing over de partjes gesmeerd voor een 'glanzend' effect.

Of je dit nou maakt zoals Jacoline heeft geschreven of 'met toevoegingen a la Anita' ik weet zeker dat welke gasten dan ook zeer tevreden zullen zijn over dit cakeje- zonder suiker maar met honing.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten