Welkom In Mijn Keuken


Gezellig, blij dat je er bent. Koken doe ik graag, experimenteren ook. Ik gebruik standaard recepten, eigen verzinsels en wat de koelkast en voorraad kast mij bied. Kijk, verzamel en probeer, vooral iets nieuws en niet onbelangrijk - geniet van de keuken en alles wat daar mee te maken heeft!

Smakelijk eten!

dinsdag 22 december 2015

De eerste helft.....

Dit zijn de gerechten in de volgorde zoals ze geserveerd gaan worden. 

Deze foto's heb ik op de proefavond genomen onder beetje 'vrije' omstandigheden - dat snap je wel.

Maar toch.... het recept voor de bieten carpaccio komt uit het boek " Het Gouden Vergeten Groenten boek, van Marianna Buser." Ik heb er, zoals velen van jullie van mij gewend zijn, een eigen draai aan gegeven.



De spinazie soep staat online bij Smulweb. Ik heb hier ook weer wat aanpassingen gedaan omdat ik toch, na de eerste proefsessie dacht...hmm ik mis iets. Vandaar het zachtgekookt eitje, iets minder spinazie, eigen verse bouillon dag eerder gemaakt en snufje nootmuskaat erbij. Op het ei een snufje gerookte paprika poeder maakt het gerecht compleet. Zowel als bij de carpaccio als bij de soep een van bladerdeeg knappertje erbij.




Eendenborst filet.
Eigen recept; Huid insnijden ruitsgewijs. Een sappige sinaasappel uitpersen, deel van het sap in een schaal samen met wat zout en peper en knoflookteentje ( fijn gesneden) Leg daarop het vlees. rest van sap over filet gieten, zout en peper inwrijven, schil van de sinaasappel in vieren snijden en op het vlees drukken. Dek af met folie en laat overnacht in koelkast marineren.
Braad filet aan in boter of olie ( eigen voorkeur - ik gebruik boter) begin door op de huid eerst bakken. Na aantal minuten ( 3-4) keer om en bak nog ong 3 minuten. Bewaar marinade voor jus.
Leg vlees direct uit de pan op aluminium folie en pak het in en laat op een plankje of bord doorgaren.

Net voor serveren snij in dunne plakjes en leg halve minuut om en om in hete koekenpan - in de opgewarmde-hete sap. Leg plakjes op het bord. Voeg alle vocht in pan, ook wat in de folie is gelekt uit het vlees - laat even heftig doorkoken en giet saus in kannetjes.

Serveer op bedje gemengde sla.

Ik heb bietengelei blokjes als zijgerecht erbij geserveerd. Heerlijk.

Voor 85ml sap heeft u 1 blaadje gelatine nodig. Ik heb in de bietensap, geperst van verse bieten- je kan ook bietensap kant en klaar kopen), wat sinasrasp en eetlepel sap toegevoegd. Past perfect bij de eendenborst.

( groentesap gelei recepten staan volop online- ook op www.marionsrecepten.nl.)


De rest volgt..... dacht ik laat jullie alvast genieten.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten