Welkom In Mijn Keuken


Gezellig, blij dat je er bent. Koken doe ik graag, experimenteren ook. Ik gebruik standaard recepten, eigen verzinsels en wat de koelkast en voorraad kast mij bied. Kijk, verzamel en probeer, vooral iets nieuws en niet onbelangrijk - geniet van de keuken en alles wat daar mee te maken heeft!

Smakelijk eten!

donderdag 1 oktober 2015

Een groentetaart ook om van de smullen!

Soms, als de keus en aanbod veelzijdig is, kan het zo zijn dat de groentela in de koelkast wat 'restjes' groenten soorten overblijven. En dat overkwam mij vorige week.

Allerlei lekkere groenten die bij het maken van verschillende gerechten, net iets te groot, te veel of gewoon 'te' waren.

Ja, wat doe je er dan mee? Net niet genoeg voor het een en past niet echt bij het ander.

Het werd al laat. We hadden een drukke dag achter de rug en ik had vooraf niet echt een plan, een gerecht of zo in mijn hoofd die ik graag wilde maken. Ik trok de koelkast open en zag inderdaad- een aantal verschillende groenten liggen.

Ik legde ze op een aanrecht en begon te verzinnen. Het zag er allemaal wel lekker uit- wat moest het gaan worden?

Een groentetaart dus.

Snel maakte ik een hartige deeg - 200 gram bloem, 125gram boter in kleine blokjes, snufje zout - dit allemaal in de keukenmachine en even goed mengen tot het op broodkruim leek. Niet meteen doordraaien maar pulse actie ( aan-stop - aan- stop tot gewenste 'kruim' is bereikt). Daarna een eierdooier er bij en twee eetlepels koude water. Snel draaien met de machine en er ontstond een mooi glad deeg. Even kneden tot mooi plat rondje en daarna in plasticfolie gewikkeld en in de koelkast gelegd.

Dit hoor je eigenlijk een uur te laten rusten maar ik had geen uur - maar wel tot ik de groenten bereid had - dus aan de slag met de groente.


Wortelen schoon en met dunschiller in repen geschild. Chinese kool in lintjes, ui in ringen, knoflook teentjes in plakjes, aubergine in blokjes, ik had nog twee blikje smet verschillende boontjes - chili en cannellini - die uit laten lekken. De groente gewokt - beetje beetgaar. Een restje groene olijven toegevoegd. Drie eieren geklutst. Deze zijn nodig om de vulling samen te voegen en een geheel te vormen. Er stond nog een bakje met geraspte kaas - dit gemengd met het ei mengsel.

Deeg uit koelkast - in taartvorm met losse bodem. Blind gebakken - de korst moet wel goed gaar zijn.


Eenmaal uit de oven- de bodem bedenkt met de twee soorten bonen.


Na de groenten over de bonen verspreid te hebben - het eimengsel eerlijk verdelen.


Jammer dat er geen 'geur' mogelijkheden zijn.....


Het was SUPER lekker!

Een royaal gevulde taart - met alleen maar overblijfselen die dit omgetoverd hebben tot een super-delicious maaltijd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten