Welkom In Mijn Keuken


Gezellig, blij dat je er bent. Koken doe ik graag, experimenteren ook. Ik gebruik standaard recepten, eigen verzinsels en wat de koelkast en voorraad kast mij bied. Kijk, verzamel en probeer, vooral iets nieuws en niet onbelangrijk - geniet van de keuken en alles wat daar mee te maken heeft!

Smakelijk eten!

woensdag 7 oktober 2015

Over spaghetti enzo

Gisteravond kwam mijn zwager eten. Hij is vrijgezel en woont op loopafstand van ons vandaan.

Regelmatig schuift hij  bij ons aan zeker na et overlijden van mijn schoonvader waar hij bijna dagelijks at, maar ook sinds wij dichterbij zijn komen wonen. Mijn zwager en mijn man zijn beste vrienden en delen veel met elkaar wat betreft liefde voor muziek, lekker eten en hun interesse in castle 'fantasy' fairs enzo.

Omdat hij redelijk klein behuisd is- gebeurt het regelmatig dat hij wat spulletjes meebrengt en vraagt of wij er 'wat mee kunnen?' En soms is dat ook zo. Zoals gisteravond - hij bracht wat oude kookboeken mee. tJa, veel koken doet hij niet - houdt van de Asiatische keuken, eet wel eens buitenshuis en schuift hier wel eens aan.

Bij de boeken waren een of twee exemplaren die ons wel aanspraken. Uit een daarvan ga ik zo af en toe wat van delen want het leest als een geschiedenis boek over PASTA. Het boek dateert uit 1973 en blijkt eerst als een Duits geschreven boek gepubliceerd te zijn. Ik heb ge-googled en een exemplaar stond onlangs op Marktplaats maar, vermelde de site, " is niet meer beschikbaar". Een collectable misschien?

Terwijl wij aan de lunch zaten vandaag las ik wat leuk weetjes en dacht " die ga ik met mijn lezers delen!" Dus, hier gaat de eerste melding over spaghetti! Het begint al goed....

Voorwoord:

"In dit boek zult u slechts de beste van oudsher bekende italiaanse spaghetti-recepten aantreffen. Achterin volgen dan de beroemdste recepten uit de 13e tot en met de 19e eeuw.

We hebben zorgvuldig rekening gehouden met uw gezondheid en de slanke lijn."

Kijk toen al waren mensen bezig met hun slank postuur en het behouden daarvan!

Wist u dat: Spaghetto is het verkleinwoord van 'spagus' (draad). Iemand die 100 gram spaghetti gegeten heeft, zou bijvoorbeeld ook kunnen zeggen:Ik heb 19,80 meter draadjes gegeten.
Het woord spaghetti is betrekkelijk modern. Het wordt voor de eerste keer in 1845 door filoloog Giancinto Carena ( 1778- 1859) in zijn valwoordenboek betreffende verschillende beroepen: 'Prontuario di vocabolu attininetti a perecchie arti' omschreven als lange dunnen deegdraden. In alle daaraan voorafgaande woordenboeken komt het woord niet voor omdat het 'te overbekend' was.

De hedendaagse vorm van spaghetti stamt uit 1800. Vóór die tijd kende men alleen 'pasta asciutta' ( gedroogd deeg) en vandaag aan de dag noemen veel restaurants het nog zo. Het werd in de zon gemaakt en in de zon gedroogd. En wat ook leuk is om te weten - niet alleen worden druiven met de voeten gestampt- ook de spaghetti werd met de voeten gekneden en de handen gegeten!


Bon appetito 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten