Welkom In Mijn Keuken


Gezellig, blij dat je er bent. Koken doe ik graag, experimenteren ook. Ik gebruik standaard recepten, eigen verzinsels en wat de koelkast en voorraad kast mij bied. Kijk, verzamel en probeer, vooral iets nieuws en niet onbelangrijk - geniet van de keuken en alles wat daar mee te maken heeft!

Smakelijk eten!

vrijdag 8 mei 2015

Rhubarb Pie


Ah, die mooie, dikke rode stelen. Sterk, knapperig en super vers. Ik houd daar wel van.

Kort geleden werd ik verwend door het krijgen van zo'n bos stelen. Ze waren prachtig om te zien- helaas deze keer geen foto van gemaakt. Dat hadden ze wel verdient eigenlijk.

Mijn eerste reactie was - waar heb ik dat recept gelaten? In mijn leven 'Down Under' gebruikte ik dit recept nl regelmatig en het werd zelfs gevraagd als we ergens naartoe gingen, of ik het wel mee wilde brengen voor het 'toetje' van de avond.

Na alle  losse blaadjes en papiertjes weer doorgebladerd te hebben kwam ik het gelukkig weer tegen. Ja ik weet het. Dit ziet er niet smakelijk of aantrekkelijk uit- maar zit wel barstensvol goede, vertrouwde en uitgeprobeerde recepten waar ik geen afstand van wil doen. En om ze opnieuw uit te schrijven- typen of zo - ja dat bederft voor mij 'het gevoel' aan de herinneringen en geniet momenten in de keuken met mijn kinderen, vrienden en familie die ik heb kunnen verzorgen/verwennen met een aantal van deze lekkernijen.

Enfin, ik had het recept gevonden en de stelen rabarber waren er klaar voor. Mijn nieuw bakblik uit de kast gehaald - ja die was aan vervangen toe- net als mijn springvorm.

30cm doorsnee en met losse bodem
Oh wat had ik er zin in. Rhubarb Pie als desert vanavond.

Ik heb de hoeveelheid van de ingrediënten omgezet met de Engelse maat tussen haakjes ernaast.  Kies zelf welke je wilt gebruiken.

Bloem 7 oz
Bloem 199gr


Voor het deeg: 200 gr (7oz) bloem - 1 thl bakpoeder (1tsp) - 1/4 thl (1/4 tsp) zout - 85 gr (3oz) boter en als laatste 4 el (4 TBSP) koud water.


Al de ingrediënten in de keukenmachine en meng to een mooi zacht deeg.



Kneed lichtelijk ( niet te lang) en rol uit en bedek het van 30cm doorsnee bakvorm ermee.


Maak de rabarber stengels ( stelen) schoon. Snij ze in korte stukjes van ong 2cm (max) Verspreid ze over het met deeg beklede bakvorm.

( Ik heb, omdat ik geen 500gr rabarber had, voor de smaak twee kleine handappels erbij gedaan. Geschild en in kleine blokjes gesneden)

In een kom meng 275gr (10oz) suiker en 58gr ( 2 oz) bloem. Strooi dit egaal over het fruit. Schud je bakblik iets dat het droge mengels ook tussen de rabarber terecht komt.

Snij 27gr (1 oz) boter in heke kleine blokjes en verspreid over bloem mix.

In een kom kluts 3 (L) eiren los. Giet over de hele oppervlakte.



Zet Rhubarb Pie in een voorverwarmde oven 180 graden (375) en bak voor ong 40 minuten of wanneer stevig en gestold.

Serveer met slagroom, ijs, warme custard. Eigenlijk kan je er van alles bij serveren. Ik heb een klein bekertje met crème fraîche met 2 eetlepels poedersuiker opgeklopt. Heerlijk fris erbij.


2 opmerkingen:

  1. Dat lijkt me echt lekker! Dan zou ik het warm willen eten want ik ben dol op warme taart.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor het delen van dit heerlijke recept.
    X Veronique

    BeantwoordenVerwijderen