Welkom In Mijn Keuken


Gezellig, blij dat je er bent. Koken doe ik graag, experimenteren ook. Ik gebruik standaard recepten, eigen verzinsels en wat de koelkast en voorraad kast mij bied. Kijk, verzamel en probeer, vooral iets nieuws en niet onbelangrijk - geniet van de keuken en alles wat daar mee te maken heeft!

Smakelijk eten!

woensdag 27 mei 2015

Er even tussenuit geweest

Wat een vervelende paar weken heb ik achter de rug zeg! Bah.

Gelukkig gaat het nu beter ( nou ja voor 90% dan) en ik vertrouw erop dat mijn lichaam zich weer volledig hersteld. Ook mijn passie - koken, kreeg een 'time out' opgelegd. Ik moet zeggen dat ik het niet eens erg vond, en dat zegt wat over hoe ik me voelde.

Hoesten en eten gaan niet goed samen. Koorts en eten ook niet- en gebrek aan slaap is ook zo'n boosdoener.

Een Engelse spreuk is " Feed a cold and starve a fever". Het legt niet uit wat je moet doen als je last hebt van allebei - behalve drinken! Veel drinken. En dat heb ik gedaan.

Gelukkig kan ik nu een lekkere maaltijd weer waarderen. Niet alleen om te eten maar ook om te maken.

Wat ook ongemerkt voorbij is gegaan dit jaar - is mijn verjaardag. De energie ontbrak om er iets aan te doen. Dus, volgend jaar dubbel feest denk ik dan maar. Het bakken van lekkernijen stond niet bepaald hoog op mijn ' nog te doen' lijstje! Laat staan bezoek ontvangen.

Enfin, dat is nu voorbij en gisteravond zaten we met z'n vieren aan tafel te genieten van een 3 gangen menu - zomaar op een dinsdagavond.

Mijn alleenstaande zwager komt regelmatig eten. Ik heb aangegeven dat hij ook wel eens mag laten weten wat hij graag op het bord zou willen hebben - en de wens was: Asperges! Dat kookt hij niet voor zichzelf. Een vriendin die ook alleenstaand is, zelfde laken een pak. Het leek me logisch ook haar uit te nodigen.
Voorgerecht: soorten pluksla van balkon, komkommerblokjes ( zaadlijst verwijderen), avocado grof gehakt en met citroensap gesprenkeld, yoghurt mayonaise met theelepel mierikswortel, bosuitjes in dunne ringetjes gesneden, snoeptomaatjes gehalveerd en 12 grote roze garnalen in stukjes. Voer je glas met wat slablaadjes, meng in grote kom heel voorzichtig alle ingrediƫnten. Verdeel over glazen. Leg op elk gevuld glas een hele grote roze garnaal. Zout en peper naar wens!


Dit hebben wij op het zonovergoten balkon gegeten. Een licht wit wijntje erbij!


Hoofdgerecht: Asperges met kriel aardappeltjes en zalm. Een royale portie asperges ( 6 stengels ieder). Schillen en in afgedekte pan laten 'rusten tot tijd om op te zetten ( niet te vroeg klaar maken anders wordt het een papperige boel). Krieltjes schoonboenen en door midden snijden. De hele kleintjes heel houden. Eieren hard koken ( maar niet blauw laten worden). De zalm op een schoon bord of schaal leggen ( niet meteen uit koelkast bakken- laat eerst op temperatuur komen). Smeer zalm in met eigen voorkeur mosterd.

Ik heb de asperges en aardappeltjes opgezet terwijl we met het voorgerecht bezig waren. Aan de kook gebracht dan laag gezet. ( zout naar wens)
Na het voorgerecht ben ik de keuken ingedoken om de maaltijd af te maken. De asperges was nog net niet gaar dus uitgezet en in het water even laten doorgaren. Na 5 minuten afgegoten en in pan met deksel laten rusten (pitje 1).
De krieltjes ook afgegoten en in pannetje laten rusten op laag pitje (1).
In mini pannetje wat boter heel zachtjes laten smelten. ( kan evt. boven waxine lichtje).
In steelpan grote eetlepel boter en sprenkeling nootmuskaat laten smelten. Volle eetlepel bloem bij de gesmolten boter en tot pap roeren. Laat bloem garen - pit niet hoog hebben staan want anders klont het en brand het aan. Al roerend langzaam melk toevoegen- pitje wat omhoog en saus onder roeren dikker worden tot gewenste dikte koken.
In teflon pan - klontje boter en de zalmmoten bakken. Zorg dat je ze niet te droog bakt. Paar minuten op onder en bovenkant en 1 minuut de zij kanten. Zalm hoort iets glazig te zijn van binnen.

Dien alle onderdelen op bord- geklaarde boter over aardappelen, saus over asperges ( geraspte kaas als topping) en gekookt ei erbij. Zalm zonder verdere toevoegingen.




Deze maaltijd moet je niet met bord op schoot willen eten. 
Heerlijk wijntje erbij aan tafel en genieten.


Desert: Perziktaart

Het beslag kan van alle soorten zijn - ik heb een gekozen van Madeira Cake. Simpel en altijd lekker.

175 gr boter en 3/4 kopje suiker. Klop tot een luchtig geheel.
Zeef 1+1/2 kop bloem met 1 theel bakpoeder samen

3 eieren

Voeg om en om eieren en bloem aan boter-suiker mengels toe. Meng wel.

In springvorm bedekt bodem met halve perziken ( uitgelekt uit blik). Doe hier cakemix overheen en bak in oven (175) ong 40-50 minuten tot  prikker schoon uit deeg komt.

Laat even staan - haal dan ring van blik en zet cake ondersteboven op bord.


Serveer met slagroom en ander vers fruit met een desert wijn.

Ook voor dit gerecht hebben we heerlijk in het zonnetje gezeten.

Als afsluiter: Koffie met chocolaatje!

We zijn om 22:00 naar binnen gegaan.

Wat een geweldige afsluiter na een paar doffe weken!

2 opmerkingen:

  1. Wat ziet het er allemaal lekker uit. Maar wel vervelend zeg dat je niet goed was. Goede kippensoep is het beste afweermiddel tegen griep, heb ik ooit horen zeggen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben gelukkig goed opgeknapt nu en alle 'ziekteverschijnselen' zijn verdwenen. Ik heb dat ook gehoord, van die kippensoep, voor mij is dat geen redmiddel geweest maar het rust houden, veel drinken en geduld hebben heeft geholpen. Komt bijna nooit voor, zo'n aanval op mijn lijf- dus was even ontregeld zeg maar.

      Verwijderen