Welkom In Mijn Keuken


Gezellig, blij dat je er bent. Koken doe ik graag, experimenteren ook. Ik gebruik standaard recepten, eigen verzinsels en wat de koelkast en voorraad kast mij bied. Kijk, verzamel en probeer, vooral iets nieuws en niet onbelangrijk - geniet van de keuken en alles wat daar mee te maken heeft!

Smakelijk eten!

donderdag 21 december 2017

Koken en bakken

Er is een Facebook pagina " Heel Facebook Bakt (Unlimited)'. Daar zet ik wel eens een post op. Daar mogen alleen ge'bak'sels op. Dus geen brood of dingen die niet als 'taart' worden bestempeld. Dat is dan duidelijk. Bij bakken denk ik niet alleen aan taarten- dus moet ik opletten dat ik niet de verkeerde foto's en recepten plaats. Het bericht wordt, na aankondiging, verwijderd.

Nu bak ik niet alleen maar kook ik ook. En, ik plaats de recepten niet met foto maar schrijf blogs. Op sommige pagina's is het ook weer niet toegestaan om iets anders te plaatsen dan een foto met recept...dus een blog met recept is daar dan niet welkom. En zo heeft elke pagina zijn/haar regeltjes. Soms duidelijk, soms obscuur. Ik vind het beetje lastig om te weten wat ik waar kan delen. Er zijn pagina's voor 'gezond en puur' eten! 'Zonder suiker' Vegetarisch...noem maar op. Zoveel mogelijkheden. Het is maar waar je van houd of belangrijk vind.

Ik vind het delen van recepten leuk. Ontdekken van nieuwe smaken en ideeën ook geweldig. met moeite volg ik recepten tot in de puntjes omdat ik dan toch denk...ach een snufje van dit, een druppeltje dat erbij zal de smaak ten goede komen. Een van mijn valkuilen is dat ik niet alles wat ik aanpas meteen opschrijf. Dus een recept helemaal perfect kunnen herhalen kan lastig zijn. Daar werk ik momenteel aan. Alles vast te leggen. Want soms krijg ik een verzoek voor een recept van iets wat op mijn pagina is versschenen en dan weet ik het eventjes niet meer.

Er is een recept waar ik redelijk wat aan gesleuteld hebt de afgelopen weken. Mijn Carrot Cake recept uit 1984-86. Als een volger van Australian Master Chef zag ik een Carrot Cake variatie die mij wel aansprak. Erg lekker dan wel iets meer bewerkelijk dan het mijne. Wat doe je dan? Dan pas je het aan. Nou ja, dat doe ik dan ook.

Onlangs een rijsttafel voor 16 personen bereid. Met als afsluiter bij de koffie - Carrot cake a la ik. De gasten waren neven en nichten van manlief en mijn zwager. Dat ik bakte enzo wisten ze wel... maar we hebben ze nog nooit met z'n allen aan tafel gehad. Wat een leuke middag/avond was dat zeg. Veel gelachen en oude herinneringen opgehaald. Voor herhaling vatbaar was de algemene uitspraak na afloop.

Enfin, hier dan een aangepaste recept voor 'mijn' Carrot cake. Hij is wat smeuïg van textuur en daar houd ik wel van. Ik durf te beweren dat niet liefhebbers van Carrot Cake- deze wel heerlijk zullen vinden.

In voorbereiding: Schil zo dun mogelijk twee sinaasappels ( probeer het zonder wit aan de schil te krijgen.)

Pers het sap van de sinaasappels. Snij schil in hele dunne reepjes en doe sap en schil in een steelpannetje. Voeg toe half kopje water, 1/2 kopje suiker ( meer als sinaasappel zuur is). 1/2 tsp kruidnagel en 1 tsp Kardemom. Al roerend breng aan de kook, dan zet vuur iets lager. Houd wel in de gaten. Vocht moet inkoken tot siroop. Roer zo af en toe. haal van vuur en zet ergens ( buiten?)  om af te koelen.

In een grote kom zeef en meng goed:
1+1/2 cups bloem - 1+1/2 tsp Bakpoeder - 1 tsp Baking Soda
1/2 tsp zout - 2 tsp kaneel - 1/2 tsp kruidnagel - snufje nootmuskaat - 1 tsp kardemom - 1 tsp gember.
Voeg toe: 1 cup donkere bastaard suiker en 1/2 cup witte suiker. Meng eerst dan aan bloem mix toevoegen.

Combineer 3/4 cup olie met 3 eieren- kluts dit mengels goed los en voeg aan droge ingrediënten toe.

Voeg geraspte wortels ( 2 cups) en 1/2 cup gehakte walnoten en 200 gr fijn gehakte ananas toe ( zonder sap). Meng dit eerst en voeg aan het beslag toe. Roer goed.
Schep 1=1/2 lepel sinas siroop en sinas schil en voeg aan mengsel toe.

Giet mengsel in 23cm doorsnee springvorm. Bak op 150/160 graden voor ong 55/60 minuten of totdat baknaald schoon uit de taart komt. Baktijd afhankelijk vochtinhoud van ananas en sinas.

Terwijl taart in de oven maak de topping bestaande uit Phillidelphia (of andere cream cheese merk), poedersuiker ( naar smaak) en wat citroen rasp en kaneel.

Na afkoel periode besmeer de taart met de topping, en decoreer met walnoten stukjes en gekarameliseerde sinaasappelschil.

* voor variatie voeg ik soms vers geraspte gember en wat rozijnen aan de sinas siroop toe. Kook het even mee en koel af.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten