Welkom In Mijn Keuken


Gezellig, blij dat je er bent. Koken doe ik graag, experimenteren ook. Ik gebruik standaard recepten, eigen verzinsels en wat de koelkast en voorraad kast mij bied. Kijk, verzamel en probeer, vooral iets nieuws en niet onbelangrijk - geniet van de keuken en alles wat daar mee te maken heeft!

Smakelijk eten!

dinsdag 19 december 2017

Keuken drukte

Hehe, vandaag even geen keuken. Klinkt gek maar ik moet echt eventjes stapje terug van veel - en wat kliekjes op maken. Het is erg druk geweest in mijn keuken de afgelopen paar weken. Als iemand met een vraagje komt, " zou jij mij willen helpen met....?" dan kan ik moeilijk nee zeggen. Nou dat is ook niet helemaal waar. Dan wil ik geen nee zeggen. Want alle uitdagingen zijn avonturen waar ik een deel van uit wil maken. Leuk om nieuwe smaken, andere ideeën en mooie eetmomenten te kunnen bereiden.

Wij zijn kort geleden op bezoek geweest bij vrienden. Ik had beloofd iets voor bij de koffie mee te nemen ( NY cheesecake op z'n Anita's) en een soep ( Franse uiensoep) voor tussen de middag. Een vriendin hield een Neven/nichten middag/avond en had trek in Mexicaans eten voor 10 personen. Ik ging naar Leeuwarden op familie bezoek en nam wat mee, Pompoensoep en paté. Ja ik weet het. Wat een rare combinatie. Maar het was wel zinvol en doordacht. Mijn zwager heeft een aantal feestjes gehouden vanwege zijn nieuwe woning. Buurtjes met drankjes en hapjes, tantes met een afternoon tea en familie ( neven nichten) voor borrel en eten (we waren met 16 mondjes). tJa, daar heb ik het dan eventjes druk mee - op een leuke manier. Ik krijg energie van zulke bezigheden. Maakt mij enthousiast en blij. En dan heb ik het niet eens over de 'gewone' maaltijden tussendoor. Winterse kost zoals heerlijke pompoensoep.

De pompoensoep was verrukkelijk. Meestal maak ik het van de fles pompoen maar weet uit ervaring dat dit niet de allerlekkerste pompoen is daarvoor. Het is wel goed hoor, maar die Oranje Hokkaido. Die vind ik toch net iets lekkerder. Meer over soorten pompoen via deze link!

De pompoen heb ik in de oven gegaard. Eerst de pitten eruit gehaald daarna gevuld met een doormidden gesneden sinaasappel, stukje verse gember, een ui, knoflook, nootmuskaat, grof zout, kruidnagel en kardemom. Geheel afgedekt op 120-140 voor anderhalf uur in de oven. De schil is dan ook helemaal gaar en kan gewoon mee gepureerd worden. Om te zorgen dat er geen pitten stukjes in zat, heb ik de soep toch eventjes door een zeef gehaald. Was niet nodig achteraf..maar een verrassing by het eten wilde ik voorkomen.

Het stokbrood had ik met boter en verse knoflook gesmeerd en licht gebakken onder de gril. Wat een heerlijke maaltijd was dat. Het vulde voldoende als een avond maaltijd. We hadden verder niets meer nodig.

En zo ben ik de afgelopen paar weken lekker bezig geweest. Geen tijd voor mijn blogs maar wel veel tijd in de keuken. Het is nu strak, glad en glimmend. Ik wil het even een paar dagen zo laten. Donderdag komen er vrienden eten. Dan ga ik weer lekker kokkerellen en leef ik me weer uit. Nu, kliekjes opmaken. Ook lekker.

Kookze allemaal en geniet van het leven!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten