Welkom In Mijn Keuken


Gezellig, blij dat je er bent. Koken doe ik graag, experimenteren ook. Ik gebruik standaard recepten, eigen verzinsels en wat de koelkast en voorraad kast mij bied. Kijk, verzamel en probeer, vooral iets nieuws en niet onbelangrijk - geniet van de keuken en alles wat daar mee te maken heeft!

Smakelijk eten!

vrijdag 3 november 2017

Alles op tafel

Gasten ontvangen om gezellig bij te kletsen, avondje doorbrengen en maaltijd delen hoeft van mij/ons niet perse alleen in het weekend ( van vrijdagavond tot en met zondagavond). Eten moet iedereen toch, en ik vind het wel eens prettig om weekenden vrij te houden. Afgelopen week hebben mijn manlief en ik twee maal gezellig met vrienden aan tafel gezeten. De week begon met bezoek maandag van voormalige buurtjes, en op donderdag waren wij blij met ons tweede gezellige avond waarbij ook super lieve tafelgenoten aanschoven.

Maandagavond maakten wij onze gasten blij met persoonlijke voorkeur gerechten. De ene lust geen vis - de ander snakt er wel eens naar. Ik had een kipgerecht gemaakt en manlief had twee forellen gerookt. Wat was onze gast blij. Nou allebei wel eigenlijk. We hebben zitten smullen, elk op eigen manier. Om twee hoofdgerechten te koken vind ik niet vervelend. Dat doe ik al jaren. Toen ik een lange periode helemaal van vlees af was ( nee ik was geen vegetariër maar had gezondheid perikelen) kookten ik ook 'gescheiden' maaltijden. Eerst vond manlief dat lastig om te zien, beiden met een andere gerecht. Vond het niet gezellig! Mijn redenering was dat als we in een restaurant eten bestellen dan hebben wij ook allebei een ander gerecht. Alles went! Ook dat. Ik vind het belangrijker dat gasten het naar hun zin hebben. Ik noteer wat beslist NIET op het bord moet komen, en houd bij, welke gerechten ik ze in het verleden opgediend hebt. Erg handig.

Gisteravond wilde ik wat anders. Na aanleiding van een eerder geslaagde avond, besloot ik om een Mezze voor te bereiden. Mezze is een Arabische vorm van een tapas maaltijd. De smaken gerelateerd aan de arabische keuken dus. Erg leuk om voor te bereiden. Allemaal verschillende mondgevoel ervaringen ook. Kleurrijk en zeker smakelijk. Onze gasten waren verrast bij het aanzien van de gedekte en volgeladen tafel met schaaltjes. Het kleurenpalet zag er uitnodigend uit. De witte yoghurt met donkergroene kruidenmengsel, de rode geroosterde tomaatjes, en groene olijven, de paars en groene druiven, de köfta op stokjes, de kippenkluifjes op gekleurd en gekruid rijst, de mandjes met brood, de humus en baba ganoush en de geslaagde feta, pijnboompitten en spinazie driehoekjes.

Mijn reden voor deze vorm van eten voor gisteravond was niet alleen vanwege de leuke verschillende gerechtjes maar ook de gasten die wij mochten verwelkomen. Als jullie van reizen houden en graag de wereld willen ontdekken - kijk dan op de Youtube kanaal van Dutch Nomad Couple van Angela en Tino. Angela en Tino hebben hun leven helemaal omgegooid en volgen hun dromen. Het was zo geweldig om wat tijd met ze te kunnen doorbrengen. En juist vanwege hun reislust- wilde ik ook het diner in hun levensstijl bereiden. Hap snap en leuke momenten. Net als de gerechten.


Het gezellige van zo'n maaltijd is ook het ongedwongen eten terwijl je erop los kan kletsen. Ik had een draaischijf op tafel en iedereen kon pakken waar hij/zij zin in had. Na afloop had ik een niet Arabisch dessert gemaakt. Een limoen Cheesecake met frambozen coulis. De cheesecake was met druppels versierd maar daarnaast gaf ik iedereen een kannetje met de coulis om er zelf overheen te kunnen gieten- eigen keuze zo hoeveel ieder erbij wilde hebben. Stond ook erg leuk moet ik zeggen. En over smaak valt niet te twisten. Luchtig, romig en fris.

Koffie als afsluiter en ik kan zeggen- alle 4 hebben wij een gezellige avond mogen beleven. Voor herhaling vatbaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten