Welkom In Mijn Keuken


Gezellig, blij dat je er bent. Koken doe ik graag, experimenteren ook. Ik gebruik standaard recepten, eigen verzinsels en wat de koelkast en voorraad kast mij bied. Kijk, verzamel en probeer, vooral iets nieuws en niet onbelangrijk - geniet van de keuken en alles wat daar mee te maken heeft!

Smakelijk eten!

maandag 18 september 2017

Ga de uitdaging aan

Zo af en toe als ik in de buurt van een kookwinkel kom ( winkel met keuken artikelen) kan ik de verleiding niet weerstaan en moet ik even binnen kijken. Sommige mensen hebben dat bij een kleding of schoenenzaak of een muziek-filmfan die gek is op cd's en dvd's. Ik heb dat bij keukengerei. Zalig vind ik dat om rond te kijken, soms iets aanschaffen, soms dromen ervan en andere keren misschien een plannetje smeden om te sparen. Blij wordt ik daar van.

Toch betekend dat dat ik alle technieken bepaal. Zo blijf ik dus de regie in handen houden in de keuken. En eigenlijk hoeft dat helemaal niet van mij. Mijn man is ook best wel in staat om iets lekkers op tafel te zetten. Bakken daar doet hij niet aan mee, maar een lekkere hap, dat kan hij best.

En zo, terwijl ik rond struinde in een winkel, kwam ik op een idee. Brilliant dacht ik zelf. Bij het afrekenen had ik een cadeau voor mijn man gekocht. Ik zou hem wel verrassen. Dat was  nu al een aantal jaren geleden. Inmiddels is hij vertrouwd geraakt met 'zijn' rookoventje. Net groot genoeg voor ons en te gebruiken ( bij voorkeur) op balkon.

Het heeft ook eventjes geduurd voordat hij er iets in durfde roken moet ik zeggen. De eerste twee probeersels waren minder succesvol dan hij had gehoopt en de moed zakte hem in de schoenen. Maar met zoveel dingen- oefenen baat kunst. En ook daar is hij nu achter gekomen.


Het liefst rookt hij er forellen in. Of kip. Nu begint het een beetje te kriebelen en wil hij andere vissoorten, groenten en andere eetbare dingen gaan roken. Mijn zegen heeft hij. Hoe leuk is dat? Samen onze kookkunsten aanscherpen om lekkere dingen op het bord te leggen. Ik ben super trots op hem.

Op Youtube staan ook veel technieken die men, via het bekijken van zo'n filmpje, eigen kunnen maken. Zo leer ik ook wel eens wat erbij. De forel heeft hij nu helemaal perfect in zijn hoofd zitten. Dat is wel zijn meest geslaagd gerecht. Nu gaan we verder om de kip en andere vissoorten aan te pakken. Ik heb er zo'n zin in. De koelere maanden komen eraan. Hoe lekker is dat om aan een 'rook' maaltijd te zitten? Ik word er nu al warm van.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten