Welkom In Mijn Keuken


Gezellig, blij dat je er bent. Koken doe ik graag, experimenteren ook. Ik gebruik standaard recepten, eigen verzinsels en wat de koelkast en voorraad kast mij bied. Kijk, verzamel en probeer, vooral iets nieuws en niet onbelangrijk - geniet van de keuken en alles wat daar mee te maken heeft!

Smakelijk eten!

vrijdag 9 april 2021

Bloemkool

Even een kort stukje over bloemkool.

Wie wordt er niet wee van. Die geur als de bloemkool op staat. De geur is alles behalve plezierig. Daarom stoom ik het. Blijft er veel meer smaak in zitten en is het nog wit en heeft het nog een 'bite'.

Bloemkool (Cauliflower in het Engels) een veelzijdige groente maar niet veel geliefd als ik de reacties moet geloven als ik over bloemkool praat. De scheve gezichten spreken boekdelen.

Dus, komt het echt door de smaak of ervaringen met roze, tot moes gekookte bloemkool uit oma tijd. Nou ben ik een oma, maar ik bedoel dan echt, oma tijd 1950-60. We kookten toch anders. Alles in de pan, water na koken afgieten en de smaken en vitamine door de gootsteen weg te laten lopen.

Afgelopen week had ik even de tijd. Ik moest wel een goede planning maken want alles moest op tijd klaar zijn maar ik heb bloemkool op 3 manier bereid voor de ene maaltijd. Best wel leuk.

Bloemkool puree- een deel van de bloemkool in een pannetje met melk en een klont boter en wat nootmuskaat. Zodra gaar maar niet roze, pureren. Ik heb er wat gebakken uitjes op gestrooid.

Bloemkool steak. De bloemkool door midden snijden. Twee plakken van 3 cm in een koekenpan in ruim boter gebakken. Heel voorzichtig omdraaien dat het niet uit elkaar valt. Met boter overgieten, scheppen met lepel. Laat het lekker goudbruin bakken.

Bloemkool tempura: 1 kopje bloem, theelepel kerrie poeder, zout en wat bubbelwater om een papje te maken. Niet te dik, niet te waterig. Bloemkool roosjes erin dompelen en frituren tot bijna donker bruin gebakken.

Al deze variaties zijn lekker en voor eigen smaak aanpasbaar. De smaken kan je zelf toepassen die het beste bij je palet past.

Een van mijn meest gemaakte bloemkool schotel moet de Cauliflower cheese zijn. Zo aten wij het vaak met het gezin toen ik nog in New Zealand woonde. De bloemkool heel houden, half gaar stomen.
In een ronde schaal zetten... bollen kant naar boven. Een kaassaus maken en over de bloemkool 'gieten'. Nog wat geraspte kaas over de 'bol' en wat paneermeel erover. In de oven verder garen en even de gril erop om de kaas goed te smelten en een korstje erop te krijgen. Heerlijk.

Nou dat was het dan. Bloemkool. Een avontuurlijke groente. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten