Welkom In Mijn Keuken


Gezellig, blij dat je er bent. Koken doe ik graag, experimenteren ook. Ik gebruik standaard recepten, eigen verzinsels en wat de koelkast en voorraad kast mij bied. Kijk, verzamel en probeer, vooral iets nieuws en niet onbelangrijk - geniet van de keuken en alles wat daar mee te maken heeft!

Smakelijk eten!

zaterdag 25 maart 2017

Diner voor 4!

We zien elkaar misschien maar 2 keer per jaar- op privé basis, zeg maar. Zo af en toe App-contact. Nee, de deur lopen wij bij elkaar niet plat- en toch zijn wij goede vrienden van elkaar. Vertrouwd en met respect voor wie wij, als individuen, zijn.

Na een onverwacht uitstel van 1 maand, is het er toch van gekomen. Het diner voor 4.

Gelukkig houd ik bij wat ik onze gasten voorschotel. Zou het vervelend vinden als ik de zelfde gerechten op zou dienen. Ook weet ik wat wel en nog belangrijker, wat niet op het bord moet.

Omdat ik zelf bijna niet drink- misschien een half glaasje wijn, soms op een blauwe zaterdag laat op de middag een port, boden wij aan onze gasten aan om op te halen en weer thuis te brengen. Als gastvrouw wil ik graag dat mensen genieten zonder zorgen te hoeven maken over wie rijdt.

Gezonde nootjes met cranberry and rozijnen. Een pate ook met cranberry en port en stukjes Turks brood stond klaar. De 4 gerechten waren ook tot de laatste handelingen paraat. We hadden er zin in.

Wij hebben een Turkse Supermarkt nog geen 10 minuten lopen bij ons vandaan. Ik kan dagelijks vers groente, fruit en vlees halen. Dat is zo'n rijkdom.

Vandaag had ik ook besloten dus om wat meer in de sfeer van onze nieuwe buurt aanwinst, te koken. Lekker vers turks brood, lamsvlees en verse bladgroen kruiden buidels.

De voorbereidingen verliepen gladjes- er was maar een erg tijdrovende taak. De lamskoteletten 'schoon' maken. Dit was zwaarder dan het maken van de chocolade mousse en de chocolade 'ballen' gevuld met mousse en een aardbei, die al klaar stonden.

Met zulke koteletten is het wel belangrijk dat het vlees even dik is. Ze hebben nl maar 2 minuten baktijd beide kanten nodig. Daarna rusten voor het opdienen. Eindelijk, 8 botjes schoon. Het overige vlees wat ik weg hebt gesneden ging de pan in voor een lams stoofpotje. Alvast klaar voor de volgende dag.

Meestal maak ik foto's van alles wat ik bereid. Dat heb ik nu niet gedaan. Maar vertellen erover is ook prima toch?

Voorgerecht: Portobello's gevuld met: in een klein pannetje vooraf gegaarde spekjes, rode paprika, lente ui, knoflook, koriander en op het laatst twee eetlepels zure room. De mix in de grote schone portobellos geschept die in een schaal lagen. Daar wat rode peper olie over gedruppeld. In de oven zachtjes (120) tot gaar. Bij de portobello had ik iets nieuws geprobeerd. ergens in een filmpje had ik gezien dat je brood, als je het door een pasta machine haalde, dat je dunnen bijna pasta achtige plakken kreeg. Die legde je dan over een ring- en bak je het droog en knapperig in de oven. Dat heb ik gedaan. Leuke versiersel op het bord en ook een smakelijk knappertje bij je gerecht. Ja, jammer van de ontbrekende fotos.

Soep: Pompoensoep. Met ras el hanout kruiden, rode ui, koriader en wat grof zout. In de soep bij het serveren een lepeltje met 3 kruiden in olie fijn gemalen- peterselie, munt en koriander. Een heerlijk en verfrissende toevoeging. Naast de soup uiteraard turks brood.

Hoofdgerecht: Eigen gemaakte pastinaak en wortel chips. ( Lange slierten met aardappelschilmesje gesneden, tussen bakpapier in oven tot droog en knapperig.) Verse boontjes ( maar 6 per persoon) een rond bedje met gekruide couscous met daarop twee super malse lamskoteletten. ( in olie, citroenrasp en ras el hanout gemarineerd na het schoonmaken van botjes) De koteletten hebben maar 2 minuten elke kant nodig. Daarna 5 minuten laten rusten. Deze tijd gebruiken om bord op te maken. Het was, ook al zeg ik het zelf: VERRUKKELIJK!!

TIP: verwarm de borden. Lekker dat elk gerecht warm opgedient en gegeten kan worden.

Desert: Ah, chocolade liefhebbers. Een chocolade 'bal' gevuld met chocolade mousse en een aardbei, 3 aardbeien in chocolade gedoopt en een munt blaadje 'geverfd' met chocolade. Een bolletje ijs met kletskop erbij. Hier heb ik dus wel een foto van. Onze gasten wilde het zelf op de foto zetten. Wat een eer.
TIP: zet dessert borden in vriezer. Dan blijft het ijs kouder en het dessert lekker koel.

Het was zo gezellig. Veel gelachen. Bijgekletst, wereld verbeterd en lekker gegeten. Voor herhaling vatbaar. Ik ga alvast verzinnen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten