Welkom In Mijn Keuken


Gezellig, blij dat je er bent. Koken doe ik graag, experimenteren ook. Ik gebruik standaard recepten, eigen verzinsels en wat de koelkast en voorraad kast mij bied. Kijk, verzamel en probeer, vooral iets nieuws en niet onbelangrijk - geniet van de keuken en alles wat daar mee te maken heeft!

Smakelijk eten!

zondag 9 augustus 2015

Het was een 5 gangen menu

Afgelopen vrijdag heb ik best wel veel tijd doorgebracht in de keuken - een van mijn favourite plekjes in het huis. Het balkon is toch wel DE plek hier - maar voor mijn liefhebberij - is de keuken toch wel No.1.

We kregen bezoek. Lieve vrienden die al meer dan 40 jaar in het adressen boekje en op de kerstkaart lijst geschreven staan. Ze kwamen van ver en ik wilde graag dat ze met een voldaan en blij gevoel naar huis gingen. Wetend dat we er alles aan hadden gedaan om ze met liefde en waardering te ontvangen. Ik had een 5 gangen menu gepland. Het enige wat ik aangepast hebt - is het desert. Doordat het bezoek van de avond ervoor onverwachts niet doorging - heb ik dat recept gebruikt ipv de vooraf ingeplande. Je moet wel een beetje flexible zijn in de keuken - wel opletten dat de smaken kloppen uiteraard. En dat kon heel goed.

Zoals gebruikelijk, heb ik gevraagd wat er beslist niet op tafel moest komen - paprika en komkommer. Nou dat was makkelijk te verhelpen.

Zelf eet ik geen vlees. Dat weerhoud mij niet om een vlees gerecht te koken en iets aangepast voor mezelf. Soms, als ik weet dat een van deel van het stel van vis houd en het weinig opgediend krijgt - maakt ik een twee vlees twee vis menu klaar. Dat wordt ook enorm gewaardeerd.

Maar voor nu - een 5-gangen vis menu.

De mise -en place ( voorbereidingen) heb ik zorgvuldig gepland. Eerst op papier het menu geschreven, daarnaast de nodige ingrediënten. Ook al aandacht besteed aan de opmaak.

Voor elk gerecht gekeken naar de tijd nodig om alles op tijd op tafel te krijgen. Wat gesneden, gekoeld of voorgebakken kon worden - allemaal ingecalculeerd. Ik hou niet van pannen op een laag pitje.... het eten verpruttelt en verliest zijn aanzien en smaak. Dus zo vers mogelijk klaar maken en opdienen.

Mijn iPad is onmisbaar op mijn aanrecht.

Mijn man is verantwoordelijk voor de wijn- dat laat ik gerust aan  hem over. Hij is de kenner op dat gebeid. Soms komt hij toch eventjes proeven - om zeker te zijn dat zijn inschattingen goed zijn.

Het menu 

Vooraf - ( meegebracht uit Italië) truffel pesto en truffel olie, blauwe kaas samen dunne schijfjes stokboord.

Voorgerecht: ( uit MKR - Australië) Coquilles met maïs salsa en avocado creme.

Tussen gerecht: (van internet) Venkel en prei soep

Hoofdgerecht: ( Internet) Confit zalm met eigen gemaakte citroen pasta ( Otam Ottolenghi) en (eigen verzinsel) saus van creme fraîche, mosterd en honing met eetlepel citroensap en groene salade.

Nagerecht: ( AH online) Aardbeien en karnemelk desert- een frisse aanrader!

En ja, natuurlijk - koffie en chocolaatjes voor na..........



Coquilles ( St Jacobsschelp)


De soep in de maak


Gekonfijte zalm met pasta en groene salade


Aardbeien desert

Geen opmerkingen:

Een reactie posten