Welkom In Mijn Keuken


Gezellig, blij dat je er bent. Koken doe ik graag, experimenteren ook. Ik gebruik standaard recepten, eigen verzinsels en wat de koelkast en voorraad kast mij bied. Kijk, verzamel en probeer, vooral iets nieuws en niet onbelangrijk - geniet van de keuken en alles wat daar mee te maken heeft!

Smakelijk eten!

donderdag 15 februari 2018

De hartige keuken van Portugal

Kip Piri Piri
Een hele week lang weg Uit Mijn Keuken, maar niet weg Uit de Keuken. De Portugese keuken wel te verstaan. Ik kook graag met kruiden - en nu kreeg ik de kans om op een andere manier met kruiden te werken. De Griekse, Indische, Indiase, Marokkaans, Italiaanse keukens daar ben ik een ietsje pietsje bekend mee maar de Portugese keuken, daar wist ik niets van. Ja, ik had van kip Piri Piri gehoord. Ik heb zelfs wat Piri Piri kruiden gekregen- en heb ze nog niet gebruikt. Daar gaat nu verandering in komen uiteraard. Vooral nu ik een beetje en idee hebt wat de kruiden kunnen 'doen' met een stukje vlees.

Onze kip Piri Piri hebben wij gegeten in een bekend restaurant in de Algarve, in Guia om precies te zijn. Restaurante Ramires, waarvan gezegd word dat het recept oorspronkelijk hier bedacht werd. We hebben lekker gegeten. De kip was in kleine stukjes 'gezaagd/gehakt' en met de kruidenmengsel gemarineerd. Het vel was lekker knapperig en de smaak viel mij zo mee. Ik was bang dat het heet zou zijn - dat ik ik vuur en vlam zou staan. Niet dus. De link naar een recept en het verhaal vindt je onderaan de foto.

Zalige sardientjes 
Mijn manlief houd ontzettend veel van sardientjes. Zo af en toe besteld hij ze wel als voorgerecht bij een Griek restaurant waar wij graag komen, Olympia in Papendrecht. Terwijl onderweg van een bezienswaardigheid naar de ander, stopten wij tussendoor voor een lunch. En tot zijn vreugde, stonden er sardientjes op het menu. Hij kon niet wachten.

We zaten prince heerlijk op een terras aan het strand met de geur van de zee alom. Het restaurant, Mara Vista, zag er zo aantrekkelijk uit dat wij geen moment aarzelde hier plaats te nemen. Voor mij was de keus ook makkelijk, een Fish Broth, of vissoep. Zo goed gevuld en perfect bereid dat er nog water in mijn mond loopt terwijl ik eraan terug denk.


En dan toch de kers op de taart, nee, de vangst van de week. Voordat wij naar Portugal gingen had ik al gehoord dat terwijl daar dat ik zeker de Cataplana moest proberen. Een visgerecht bij uitstek. Een feest uit de zee. Ik werd beloofd nooit zo lekker een visgerecht gegeten te hebben. Nou dat zegt wat. Ik heb mijn vis voorliefde opgebouwd in Nieuw Zeeland en geloof mij, dat is een geweldige plek om lekker, veel en vers vis te eten. Schelvis vooral heeft mijn voorkeur. Ik leerde daar scallops ( St Jacobschelp) mosselen, Paua, kreeft, King Prawns ( grote garnalen) e.d. waarderen. Toch werd mij beloofd dat ik versteld zou staan van dit gerecht. Ik was oer nieuwsgierig, dat snap je wel.

Wanneer wij op vakantie zijn wil ik graag rondneuzen in de lokale supermarkten. Daar geniet ik van alle verschillende producten en sta ook versteld van  de vele herkenbare Nederlandse producten  en merken die beschikbaar zijn. Ik hoef echt  niets van 'thuis' terwijl ik op vakantie ben.

Wij hadden al wat verse vis gekocht om in het appartement te bereiden. Wij eten graag een avond 'bijzonder' buiten de deur. Het hoeft niet perse de laatste dag te zijn. Die bewuste zondag was carnaval. Overal druk en feestelijk. Wat een leuke avond om dan een special diner te plannen. Zo gezegd zo gedaan. Wij hadden een tafel geboekt bij Olivalmar Beach-Cafe in Armacao de Pera voor 19:00 die avond. En wat een avond......! Alleen hierom al zou ik zo terug keren.

Een heerlijk voorgerecht van cockles met knoflook brood, gevolgd door HET streek gerecht, Cataplana. Bereid in een speciale pan. Naar tafel gebracht en door het personeel geserveerd op ons bord. Oh wat een verwennerij. Wij hebben zitten smullen. Echt, ik kon de glimlach niet van mijn gezicht af krijgen. In alle rust en vrijheid aten wij van dit bijzonder heerlijk gerecht.

En ja, dan maak je zo'n avond toch complete door wat lokaals te nemen als dessert. Het was een 3-gangen menu die lang in mijn geheugen zal blijven kleven. Dit staat wel in mijn top 3 van 'Aan Tafel' belevenissen.




CATAPLANA

Het was mijn bedoeling om wat meer te weten te komen over de Portugese keuken. Dat is gelukt. Veel vis, kip en kruiden. Maar niet heet- dat kan, maar het eten is minder agressief zeg maar. Lieflijk en super heerlijk.

In de volgende blog zal ik wat uitweiden over de zoete keuken.

Smakelijk eten. Oh ja, zondag komt er hier een Cataplana op tafel. Ik ben benieuwd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten