Welkom In Mijn Keuken


Gezellig, blij dat je er bent. Koken doe ik graag, experimenteren ook. Ik gebruik standaard recepten, eigen verzinsels en wat de koelkast en voorraad kast mij bied. Kijk, verzamel en probeer, vooral iets nieuws en niet onbelangrijk - geniet van de keuken en alles wat daar mee te maken heeft!

Smakelijk eten!

maandag 16 maart 2015

Een soepje voor elk seizoen

Ik weet niet wie van jullie naar kook programma's kijken - ik wel in ieder geval. Niet zozeer voor al de gerechten, want ik kan het ook niet allemaal onthouden of zelfs maken ( gebrek aan avonden om alles te maken) maar het zijn de kleine tips en handigheidjes waar ik er het meest aan hebt.

Zoals soep koken - dat doe ik oh zo graag. En ik wil niet opschepen ( nou ja de soep dan wel) maar ik weet van horen zeggen - dat mijn soep behoorlijk in de smaak valt en diverse mensen mijn recepten volgen en namaken. Dat vind ik zo gaaf!

Nu kan je denken- het soep weer is bijna voorbij- Lente is in aankomst! Ik vind het juist leuk om ook zomers van die lekkere verse groenten soepen te maken. Geen dikke maaltijd soepen die je graag in de wintermaanden eet, maar verse, groen of felgekleurde frisse soepen.

Komkommer soep bv, of courgette, knal rode tomaat en/of paprika. Oh, ik ruikt ze al.

Koude soepen zijn ook zo verfrissend en heelrijk als lunch of starter bij een bijzondere maal.

Voor sommigen is er niets lekkerder dan de traditionele ' soep met balletjes'. Ook deze soep kan als heerlijke toevoeging aan de maaltijd dienen in de zomer maanden. Maak het wat 'scherper' met verse kruiden and de gehakt - hak wat verse munt er doorheen! Verrukkelijk.

En vervang eens die vermicelli met couscous of orzo ( rijstvormige pasta).

Om je soep toch wat 'body' te geven snij een aardappel in kleine blokjes en kook die mee. De zetmeel doet de rest.

Het meest belangrijke bij het maken van de soep is toch - het karameliseren van de fijn gesneden groente met de verse kruiden in een dun laagje olie glazig voorkook - voordat je het kokend water eraan toevoeg. Ja, kokend water. Je wilt de temperatuur op pijl houden, en de kleur van de groente waarborgen.



Ik zou zeggen - smakelijk soepen!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten